اهمیت استفاده از استابلایزر!

دستگاه استابلایزر، دستگاه تنظیم و تثبیت ‌کننده ولتاژ است که در صورت افت ولتاژ، نوسان و یا هر نوع تداخل در شبکه به سرعت آن را تشخیص داده بصورت اتوماتیک برطرف می‌ کند. عمده‌ترین عوامل موثر بر خرابی وسائل برقی عبارتند از: نوسانات، قطع و وصل شدن ناگهانی برق،کم و زیاد شدن ولتاژ. و سایر مشکلات مربوط به شبکه‌ی برق. و غالبا  به بخش های حساس و گران‌ قیمت سیستم همانند موتور، کمپرسور، پاور، صدمه می رساند. هزینه‌ی خسارات ناشی از آسیب‌های احتمالی و کارکرد نامطلوب سیستم در بیشتراوقات به مراتب از هزینه‌ ی پیشگیری(خرید و استفاده از استابلایزر)  بیشتر می‌باشد.

به همین منظور خرید دستگاه استابلایز برای محافظت از وسائل الکتریکی خانگی و اداری و صنایع دارای اهمیت می باشد. ازجمله وسائل الکتریکی  که به استابلایز نیاز دارند می توان ‌در بخش خانگی به تلویزیون، کولر گازی، یخچال، ماشین لباسشوئی، ماشین ظرفشویی، کامپیوتر اشاره کرد. همچنین برای اطلاع از قیمت دستگاه استابلایزر می توانید روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

چرا به استابلایزر نیاز داریم ؟!

شاید سوال باشد که چرا باید از استابلایزر استفاده کنید. در حقیقت  نوسانات مدوام ولتاژ سبب ایجاد اختلال و صدمه دیدن در تجهیزات و وسایل برقی می شود. بنابراین ما نیاز به یک دستگاه استابلایزر برای تثبیت برق داریم

هر کدام از وسیله های  الکتریکی برای طیف وسیعی از ولتاژ ورودی طراحی شده اند. با توجه به حساسیت تجهیزات، محدوده کاری آنها، محدود به مقادیر مشخصی است. به عنوان مثل بعضی از دستگاه ها درصد نوسان ولتاژی که قادر به تحمل آن هستند 5% و برخی ها تا 10% نوسان موجود در برق شهری موضوعی رایج و غیر قابل انکار است. نوسانات مدوام ولتاژ سبب ایجاد اختلال و صدمه دیدن در تجهیزات و وسایل برقی می شود. 
 از دلایل نوسان ولتاژمی توان به، سیم کشی معیوب و خاموش کردن دوره ای دستگاه اشاره کرد  این نوسانات موجب ایجاد اختلال در وسایل برقی می شوند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن لوازم الکتریکی به استابلایزر نیاز داریم.

علل استفاده از استابلایزر کدامند؟

برق شهری به علت بهره مندی مشترک هزاران مصرف کننده صنعتی و غیر صنعتی و  همین طور مشکلاتی که در شبکه انتقال همواره وجود دارد. دارای نویزها و نوساناتی است که گاهی اوقات موجب آسیب های جبران ناپذیری برای سخت افزار و یا نرم افزار سیستم مصرف کننده می شود.

با قرار دادن یک استابلایزر در ورودی برق می توان کلیه لوازم الکتریکی و سیم کشی های داخلی را در برابر اختلالات برق شهری به طور کلی حفاظت نمود، استفاده از استابلایزر در مناطقی دارای برق ضعیف تری تا 25% هزینه های قبض برق را کاهش می دهد.

استابلایزر یک تثبیت کننده برق است. با قرار دادن یک استابلایزر در ورودی برق می توان کلیه لوازم الکتریکی و سیم کشی های داخلی را در برابر اختلالات برق شهری به طور کلی حفاظت نمود

 علل استفاده از تثبیت کننده ولتاژ

اگر وسیله الکتریکی برای مدت زمان طولانی در معرض ولتاژ های بالا باشد نتایج زیر را در بر خواهد شد:

  • صدمه دائمی  به تجهیزات
  • صدمه عایق به سیم پیچ های دستگاه
  • قطع ناخواسته بار
  • افزایش تلفات در کابل ها و وسائل مرتبط
  • عمر کوتاه تر دستگاه

اما اگر با کاهش ولتاژ مواجه شود 

  • نقص لوازم
  • دوره کار بیشتر
  • کاهش کاربرد تجهیزات
  • ورود جریان های بزرگ که به وسائل که منجر به گرمای بیش از حد آنها می شود
  • خطای محاسباتی
  • کاهش سرعت موتور

از این رو ولتاژ ثابت عملکرد صحیح تجهیزات رادر پی خواهد داشت . تثبیت کننده ولتاژ( استابلایزر )این اطمینان را به وحود می آورند که نوسانات ولتاژ در منبع تغذیه اثری بر میزان ولتاژ ورودی به وسائل الکتریکی نخواهد داشت.
 
نوسان ولتاژ را تثبیت کرده و به مصرف کننده می فرستد. عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی، نویزها، نوسانات و یا قطع و وصل ناگهانی ولتاژ برق می باشد که آسیب های جدی به قطعات اصلی موتور، کمپرسور، برد های الکتریکی و دستگاهای PLC وارد می کند. به همین دلیل برای محافظت از لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی، کولر گازی، یخچال، دستگاهای CNC، دستگاهای چاپ و بسته بندی باید از استابلایزر استفاده کرد.

مزیت استفاده از استابلایز

دستگاه استابلایزر مزیت های بسیاری دارد که شامل محافظت از وسایل برقی، کاهش خرابی لوازم برقی، کاهش نویز، کاهش میزان مصرف برق می شود

از مزایای استفاده از استابلایزر می توان به مواردی همچون :

  • محافظت از وسائل برقی  و در نتیجه باعت افزایش عمر مفید تجهیزات برقی می شود.
  • محافظت در برابر صاعقه ، نوسان ولتاژ ، اسپایک( spike) و هایگ ولتاژ (voltage high)
  • مقدار  نقص و خرابی لوازم برقی را کاهش می‌دهد.
  • منبع تغذیه تثبیت شده را ایجاد می‌کند.
  • نویز، تداخل و صاعقه‌های ولتاژ را  به حداقل ترین مقدار ممکن کاهش می‌دهد.
  • از وسائل برقی در مقابل  افت و اضافه ولتاژ شبکه محافظت می‌کند.
  • در شرایط اضافه بار و گرمای بیش از حد کار می‌کند.
  • میزان مصرف برق را کاهش داده،  و در نتیجه در هزینه برق مصرفی صرفه جویی می‌شود.
  • ارائه  جریان خروجی سینوسی بعد از تثبیت ولتاژ می باشد.

اشاره نمود.

چطور استابلایزر مناسب خود را پیدا کنیم؟

برای انتخاب و خرید دستگاه استابلایزر مناسب ، ابتدا باید به کاربرد آن(صنعتی یا خانگی) توجه نمود  به عنوان مثال  برای دستگاه های خانگی استابلایزر حلقوی (سروموتوری) بکار برده می شود. زیرا این نوع استابلایزر با توجه به حساس بودن لوازم خانگی از دقت بسیار بالایی برخوردار است که مانع از آسیب زدن به دستگاه و کاهش هزینه می شود. از آنجا که استابلایزر سیستمی است که جهت تثبیت نوسان ولتاژ استفاده می شود ، در زمان خرید آن باید راهنمای خرید آن را مطالعه نمود و یا با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کرد.

علاوه بر این، در صورتی که قصد خرید استابلایزر خانگی برای لوازمی همچون یخچال، کامپیوتر و تلویزریونتان را دارید می توانید اول مقاله استابلایزر خانگی چیست؟ را مطالعه کنید تا اطلاعات مربوط به آن را کسب کنید.

استابلایزر بهتر است یا رگولاتور؟

استابلایزر و رگولاتور هر دو وسیله الکتریکی هستند و عملکردی مشابه دارند. ولی از لحاظ ساختاری باهم متفاوتند. تفاوت استابلایزر و رگولاتور این است که استابلایزر برای برقراری جریان ورودی بی‌نوسان ساخته شده و این کار را بدون تغییر انجام می دهد و رگولاتور برای ایجاد نمودن جریان ورودی بی نوسان تولید شده است و این فعالیت را بدون هیچ گونه تغییری در جریان ورودی وسیله ی برقی انجام می دهد. دقت داشته باشید که تفاوت ذره بینی نیست. 

جمع بندی؛ اهمیت استفاده از استابلایزر

ما در این مقاله از اهمیت استفاده از استابلایزر صحبت کردیم. گفتیم چرا باید از استابلایزر استفاده کنید. مزیت های آن را نام بردیم. مزیت هایی که هر کدام ما را مجاب به تهیه این محصول می کند. از جمله تثبیت برق، کاهش نویز، کاهش مصرف برق، محافظت از لوازم برقی هستند. چنانچه سوالی داشتید اما در مقاله ما مطرح نشده بود می توانید سوالتان را برای ما کامنت کنید. یا از طریق راه های ارتباطی که در سایت قرار دارند سوالاتتان را از کارشناسان آی تی اهورا بپرسید. آنها پاسخگوی تمامی سوالاتتان هستند.

همچنین بخوانید
دستگاه استابلایزر نیز مانند هر وسیله برقی دیگری به فن احتیاج دارد تا هنگام کار دچار داغ شدن و اختلال در کار نشود. با ما همراه باشید تا انواع سیستم خنک کننده دستگاه استابلایزر را بررسی نماییم.
آیا از یک استابلایزر مشابه می توان برای تلویزیون و یخچال و دیگر وسایل برقی خانگی استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا تفاوت هر استابلایزر برای هر وسیله برقی خانگی را برای شما شرح دهیم...
اگر نمی دانید در هنگام خرید و نصب دستگاه استابلایزر خود باید به چه نکاتی توجه نمایید، با ما همراه باشید تا مهم ترین نکاتی که در این شرایط باید رعایت نمایید را با هم مرور کنیم.
استابلایزر یکی از دستگاه های مهم در تجهیزات صنعتی است که مانند هر دستگاه دیگری گاهی دچار خطا یا خرابی می شود. در ادامه مهمترین ارورهای دستگاه استابلایزر را بررسی کرده و نحوه حل آنها را شرح خواهیم داد.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha