خطاهای رایج در استابلایزر و حل آن ها

استابلایزرها یکی از تجهیزات مهم در خانه یا محل کار هستند که نقش کنترل برق و تنظیم ولتاژ خروجی را برعهده دارد. از آنجا که استابلایزرها از قطعات الکتریکی فراوانی مانند خازن ها، ترانزیستورها، مقاومت ها و... تشکیل شده اند، گاهی ممکن است بر اثر نوسانات ولتاژ، مورد آسیب قرار بگیرند. از طرفی دیگر استابلایزرها  چون به طور مداوم در حال کار هستند، مستهلک شده و با گذشت زمان دچار خرابی می شود. درنتیجه طبیعتا دستگاه به خوبی کار نخواهد کرد و هدف مورد نظر خود را محقق نمی‌کند.امروزه باتوجه به قیمت دستگاه استابلایزر و هزینه های بالای تعویض تجهیزات، باید همواره به فکر مراقبت و تعمیر دستگاه استابلایزر خود باشیم تا مجبور به تعویض دستگاه خود نشویم.
در ادامه چند مورد از مشکلاتی که ممکن است در استابلایزرها رخ دهند را نام برده ایم و روش تعمیر آن را نیز گفته ایم:

خطاهای رایج در استابلایزر و حل آن ها

1)مشکل Over Loud یا Over Voltage

اگر مقدار توان مصرف کننده از میزان توان قابل تحمل استابلایزر بیشتر باشد، به اصطلاح به آن اضافه بار یا over load می گویند. در صورت وجود این مشکل، استابلایزر به خاطر عدم سازگاری، اخطار می دهد. اگر این اخطار را دریافت کردید، به معنای این است که باید تعداد دستگاه‌هایی که به استابلایزر متصل هستند را کاهش دهید. اگر این اخطار ادامه یابد، استابلایزر نسبت به نوع دستگاه ممکن است در حالت bypass قرار بگیرد.

2)مشکل خاموش شدن استابلایز

گاهی اوقت استابلایزر نمی تواند ولتاژهای ورودی را به درستی تصحیح کند، در نتیجه تلاش می کند تا میزان خروجی را کاهش دهد یا جریان برق را به طور کامل قطع کند. خاموش شدن استابلایزر دلایل زیادی دارد و خاموش شدن mcb ، شل بودن سیم هادی الکتریکی، مشکل در سیستم خنک کننده مصرف کننده ها را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: انواع دستگاه استابلایزر

3)مشکل ولتاژ خروجی ناپایدار

گاهی اوقات ممکن است ولتاژ خروجی استابلایزر دارای نوسان باشد. در این هنگام علت اصلی ناهماهنگی می تواند در مدارهای کنترلی آن باشد. برای عیب یابی باید سیستم کنترل و مدارهای الکترونیکی استابلایزر را بررسی کرده و مشکل را حل نمود.

4)نویز و اختلالات صوتی

استابلایزرها صدای تولید شده ی بسیار پایینی دارند اما طی یک اتفاقاتی ممکن است، صداهای غیرطبیعی، وزوز و یا صداهای دیگری از ن ها به گوش برسد. علت ایجاد نویزها را باید در تراشه های خراب، قطعه های مکانیکی آسیب دیده و یا فن ها جستجو کنید. اقداماتی مانند تعویض قطعات یا تنظیم دوباره ی قطعات مکانیکی، می تواند مشکل را تا حدودی برطرف کند.

مطالعه ی بیشتر: اهمیت استفاده از استابلایزر!

5)مشکل عدم وجود خروجی برق

استابلایزر ها گاهی ممکن است هیچ خروجی برقی را ارائه ندهند و به اصطلاح از کار بیفتند. در این هنگام مشکل ممکن است ناشی از منبع تغذیه ورودی، مدارهای قطع کننده و یا سیستم کنترلی باشد. هر کدام از این قسمت ها را باید عیب یابی کرد تا دلیل اصلی شناسایی شود.

6)مشکل خروجی برق نامنظم

وظیفه ی استابلایزر، تثبیت ولتاژ در یک سطح ثابت می باشد. اگر در خروجی برق اختلالی ایجاد شود، ممکن است باعث ایجاد مشکل در وسایل برقی ای شود که به آن متصل هستند. این اتفاق، غالبا نتیجه ی خراب شدن مدارهای کنترلی، تراشه های تنظیم و یا قطعه های الکتریکی درون استابلایزر است. پس باید این قطعات را مورد بازبینی قرار داد و اگر عیبی در آن وجود داشت آن را رفع نمود. پس از تعمیر، استابلایزر دوباره به عملکرد درست خود ادامه خواهد داد.

در این مرحله به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی بهترین دستگاه استابلایزر موجود در بازار! را نیز مطالعه نمایید.

7)مشکل خطاهای نمایشگر

در استابلایزرهایی که دارای نمایشگر دیجیتال هستند، مواردی مثل میزان ولتاژ ورودی و خروجی، وضعیت دستگاه و... به کاربر نمایش داده می شود. اگر روی این صفحه ی دیجیتال، خطاهایی رخ دهد، نشانه ی عملکرد نادرست دستگاه استابلایزر می باشد. در این صورت باید به سراغ مدارهای کنترلی، سنسورها و یا نرم افزار آن رفت. پس از بررسی دقیق می توان مشکل اصلی را پیدا کرد و اقدام به حل آن نمود.

نکته مهم: در فرآیند تعمیر استابلایزر نباید عجولانه تصمیم گرفت. در ابتدا باید کارشناس فنی مورد نظر، دستگاه استابلایزر شما را به طور کامل بررسی کند. این کارشناس طی مراحلی عیب یابی را انجام می دهد و در انتها بهترین روش را برای تعمیر انتخاب می کند.

تعمیر استابلایزرهای رله ای:

تفاوت در نوع موتور استابلایزرها، سبب ایجاد مشکلات متفاوتی نیز خواهد شد.

چند مورد از مشکلاتی که استابلایزرهای رله ای ممکن است با آن مواجه شوند:

  • باگ های زیاد
  • حساسیت پایین، هنگام تغییرات نوسان
  • پرش ولتاژ هنگام تنظیمات آن
  • دقت پایین، به علت کمبود توپ های کافی در اتوترانس

در این مرحله به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی جامع ترین بررسی استابلایزر آلجا را نیز مطالعه نمایید تا با تمام ویژگی های استابلایزر آلجا آشنا شوید.

تعمیر استابلایزرهای سرووموتوری:

استابلایزرهای سرووموتوری نسبت به استابلایزرهای رله ای، موتور پرقدرت تری دارند و بیشتر کاربرد دارند. با این حال، تمام دستگاه ها هرچقدر کارکرد خوبی داشته باشند، از معایب به خصوصی نیز برخوردار هستند.

در ادامه نمونه هایی از معایب استابلایزر های سروو موتوری را نام برده ایم:

  • صدای حرکت سرووموتور
  • سرعت اصلاح پایین تر نسبت به مدل استاتیک و رله ایی

مراحل عیب یابی استابلایزر

مراحل عیب یابی استابلایزر

وقتی که استابلایزر با مشکل و خرابی رو به رو شود، ابتدا باید ارزیابی اولیه برای عیب یابی انجام داد. بررسی دقیق عیب ها، با کمک تجهیزات اندازه گیری و تست صحیح؛ صورت می گیرد.

گاهی اوقات نیز، تعمیر ساده پاسخگو نیست و استابلایزر نیاز به تعمیرات پیشرفته تری دارد. برای تعمیرات پیشرفته تر، شاید مجبور باشید قطعات استابلایزر را با قطعات یدکی اصلی، تعویض کرده و یا پارامترهای آن را دوباره به صورت درست تنظیم کنید. با انجام این کارها، استابلایزر باید به عملیات مطلوب خود بازگردد.

نکات مهم در خصوص تعویض قطعات استابلایزر

نکات مهم در خصوص تعویض قطعات استابلایزر :

تمام قطعات کوچک و بزرگی که درون استابلایزرها قرار دارند، قابل تعویض نیستند. شما فقط اجازه ی تعویض یا تعمیر قطعاتی مانند ترانزیسترها، ماسفت‌ها، مقاومت‌ها، خازن‌ها، آی سی‌ها، اسیلاتور بوت، میکرو سوئیچ، فیوزها، دیود و فست دیودها، سیم پیچ‌ها و ترانسفورماتورها را دارید.
دقت داشته باشید که دستگاه های استابلایزر دارای دو بخش داخلی و خارجی می باشند که برای تعمیر باید هر کدام از بخش ها به خوبی مورد بررسی قرار بگیرند، تا به نتیجه ی دلخواه برسید.

سخن پایانی

در این مقاله، خطاهای رایج در استابلایزر و نحوه ی حل آنها را برای شما شرح دادیم . اگر با راهکارهای ارائه شده نتوانستید مشکل دستگاه استابلایزر خود را برطرف کنید، حتما مشکل خود را با مهندسین خبره در زمینه ی استابلایزر در میان بگذارید. مهندسین مجموعه ی آی تی اهورا همواره آماده ی پاسخگویی و حل مشکلات دستگاه های شما می باشند.  از این که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما مخاطبان گرامی متشکریم.

همچنین بخوانید
آیا از یک استابلایزر مشابه می توان برای تلویزیون و یخچال و دیگر وسایل برقی خانگی استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا تفاوت هر استابلایزر برای هر وسیله برقی خانگی را برای شما شرح دهیم...
اگر نمی دانید در هنگام خرید و نصب دستگاه استابلایزر خود باید به چه نکاتی توجه نمایید، با ما همراه باشید تا مهم ترین نکاتی که در این شرایط باید رعایت نمایید را با هم مرور کنیم.
استابلایزر برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نوسانات برق شهری استفاده می شود.در ادامه تاثیر استابلایزر در افزایش آمپر را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
بهترین روش برای جلوگیری از خرابی لوازم برقی، خرید استابلایزر است. استابلایزر با تنظیم ولتاژ خروجی در یک محدوده ی معین، به طور چشمگیری عمر مفید وسایل برقی را افزایش میدهد. اما کدام استابلایزر بهتر است؟
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha