اگر استابلایزر روشن نشود چه باید کرد؟

اگر ولتاژ ورودی به دستگاه های برقی، ناگهانی افزایش یا کاهش یابد، می‌تواند باعث آسیب به قسمت‌هایی مثل موتور، کمپرسور و پاور آن ها شود. برای جلوگیری از این آسیب ها، از استابلایزرها استفاده می شود که عمل حذف نوسانات برق و تثبیت ولتاژ را انجام می دهند و وظیفه ی حفاظت از لوازم الکتریکی را برعهده دارند. اما این دستگاه همیشه مطابق انتظار شما عمل نمی کند و گاهی ممکن است به طور ناگهانی خاموش شود.

اگر دستگاه استابلایزر شما روشن نمی شود، باید اصلی ترین دلایل وقوع این حادثه را بررسی کرده تا بالاخره مشکل اصلی را بیابید. از آنجایی که امروزه قیمت دستگاه استابلایزر در حال نوسان است، منطقی است که به خوبی از دستگاه استابلایزر خود محافظت کنید تا مجبور به تعویض آن نشوید. شما می توانید برای رفع این خطای رایج در استابلایزر ، نکات زیر را مورد بررسی قرار دهید:

مشکلات رایج در استابلایزر که باعث روشن نشدن آن می شوند

مشکلات رایج در استابلایزر که باعث روشن نشدن آن می شوند:

  1. مشکل در منبع تغذیه

اصلی ترین دلیل بروز این مشکل مربوط به منبع تغذیه دستگاه است. اگر مشکلی در پریز برق، سیم برق یا کلید برق وجود داشته باشد، دستگاه استابلایزر روشن نمی شود .در این صورت باید سیم متصل به پریز برق را بررسی کرده و از وصل شدن استابلایزر به برق اطمینان حاصل کنید. اگر استابلایزر بدون برق بماند، در نتیجه ولتاژی را هم به وسایل برقی نخواهد رساند.

بیشتر بخوانید: خطاهای رایج در استابلایزر و حل آن ها

خنثی ضعیف در استابلایزر به چه معناست؟

  1. خنثی ضعیف

دلیل دوم روشن نشدن استابلایزر موردی است که در اصطلاحات تکنسین ها، به عنوان “خنثی ضعیف” نامیده می شود. این خنثی ضعیف مربوط به به اتصالات الکتریکی، شل بودن اتصالات یا هادی الکتریکی با قطر کوچک در سیم کشی باشد.

این خنثی ضعیف مدار الکتریکی ممکن است حتی از سیم پیچ داخلی/ اتصالات ترانسفورماتور برق شرکت تامین برق گرفته تا کابل های توزیع برق، سیم کشی داخلی از کنتور برق تا سوئیچ، تثبیت کننده و حتی سیم کشی داخلی مصرف کننده را شامل شود. در نتیجه برای روشن شدن استابلایزر باید اطمینان حاصل کنید که همه ی اتصالات ایمن هستند و هیچ سیم شل یا فرسوده ای در مدارها وجود ندارد.

  1. خرابی قطعات داخلی

ممکن است مشکل روشن نشدن ارتباطی به جریان ورودی و خروجی و یا وجود نشتی جریان در لوازم الکترونیکی متصل به آن نداشته باشد و علت اصلی از استابلایزر باشد. خرابی قطعات داخلی مانند خازن، ترانسفورماتور، دیود ها، مقاوت ها و... می تواند از روشن شدن استابلایزر جلوگیری کند. شاید نیاز به تعمیر یا تعویض این قطعات الکتریکی داشته باشید که این عمل حتما باید توسط یک تکنسین ماهر انجام شود.

تعویض انواع قطعات استابلایزر
 

تعویض انواع قطعات استابلایزر شامل موارد رو به رو می باشد:

  • دیودها و فست دیودها، سیم پیچ ها و ترانسفورمرها، ترانزیستورها و ماسفت ها، خازن ها (الکترولیت و سرامیک)
  •  ICها و اپتوکوپلرها، اسیلاتور بوت، مقاومت ها، میکروسوئیچ، فیوز و قطعات محافظت الکترونیک.
  1. قطع شدن فیوز

استابلایزرها دارای فیوزهای داخلی برای محافظت در برابر خطاهای الکتریکی هستند و با از کار افتادن این فیوز، دستگاه روشن نخواهد شد. پس اگر فیوز قطع شده است، آن را دوباره تنظیم کنید و ببینید که آیا تثبیت کننده به درستی شروع به کار می کند یا خیر. اگر به نحو صحیح کار نکرد، شاید مجبور به تعویض فیوز شوید.

بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از استابلایزر!

  1. اضافه بار بیش از حد

 اکثر استابلایزرها دارای مکانیسم‌ حفاظت از اضافه بار می باشند تا باعث افزایش کیفیت عملکرد آن ها شود. اما گاهی ممکن است مجموع بارهای متصل به استابلایزر از ظرفیت دستگاه بیشتر شوند، که در این صورت از روشن شدن دستگاه جلوگیری خواهد شد. پس باید قبل هر کاری مجموع بارهای متصل به استابلایزر را محاسبه کنید.

حال اگر می خواهید بدانید که استابلایزر برروی آمپر نیز تاثیر می گذارد یا خیر؟ مقاله ی آیا استابلایزر علاوه بر ولتاژ، آمپر را نیز افزایش می دهد؟ را مطالعه نمایید.

  1. نقص در دستگاه های متصل

دلیل روشن نشدن تثبیت کننده ولتاژ، می تواند به دلیل خرابی و نقص در دستگاه های الکتریکی و مصرفی باشد. مثلا اگر در سیستم خنک کننده مصرف کننده ها ایرادی وجود داشته باشد، منجر به افزایش میزان جریان برق مصرفی توسط آن‌ها می شود. برای رفع این مشکل، بهتر است از یک کارشناس با تجربه کمک بخواهید تا با عیب یابی، راه حلی برای برطرف نمودن آن ارائه دهد.

در این مرحله به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی بهترین مدل استابلایزر آلجا کدام است؟ را نیز مطالعه نمایید.

استفاده از دستگاه های جدید چگونه باعث روشن نشدن استابلایزر میشود؟

  1. استفاده از دستگاه های جدید

مورد دیگر در روشن نشدن پراوب‌های مولتی‌متر استابلایزر، استفاده یک وسیله الکتریکی خاص و جدید در جریان برق است که اولین بار است از آن استفاده می کنید

در این حالت، یا مشکل از استابلایزر و یا مشکل از خود دستگاه برقی است. برای بررسی استابلایزر، باید پراب‌های مولتی‌متر را به پایه‌های ورودی و خروجی استابلایزر متصل کنید. اگر ولتاژ به دست آمده مطابق انتظار ما بود پس مشکل از تثبیت کننده نیست و باید علت روشن نشدن را در دستگاه های مصرف کننده پیگیری کنید.

سخن پایانی ؛ معرفی تعمیرکار متخصص برای استابلایزر

همانطور که گفته شد علل متعددی برای روشن نشدن استابلایزر وجود دارد که برای رفع این ایرادها بهتر است در ابتدا، دستگاه تان توسط یک فرد متخصص مورد عیب یابی قرار گرفته و سپس اقدام به اصلاح و در صورت نیاز تعویض قطعات نمایید .

تعمیر مشکلات موجود در استابلایزرها مانند  Over loadو  Over voltage و تعویض قطعات آسیب دیده و معیوب، بسیار تخصصی هستند و تعمیر درست و فنی آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو تعمیر چنین مشکلاتی حتما باید توسط تعمیرکاران متخصص و کارآمد انجام شود. لازم است بگوییم که متخصصین ما در مجموعه ی آی تی اهورا، دانش کافی در مورد تعمیر انواع استابلایزر را دارا بوده و به درستی هر گونه مشکلی را را تشخیص می دهند. درصورت بروز هرگونه مشکل در دستگاه استابلایزرتان با ما در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید
فناوری صدای دو طرفه در دوربین مداربسته یا Two-way audio امکان برقراری ارتباط صوتی با مخاطب مورد نظر را فراهم کرده و از مزایای متعددی برخوردار است‌. با توجه به اهمیت این موضوع، آشنایی با نحوه عملکرد این تکنولوژی ضرورت داشته و بررسی کارایی این مکانیزم بسیار مهم و قابل توجه است. در این مقاله از آی تی اهورا همراه ما باشید تا ضمن معرفی شیوه انتقال صدای دو طرفه در انواع دوربین مداربسته، قابلیت های متعدد این فناوری را مورد بررسی قرار داده و شما را برای خرید دوربین های مداربسته حاوی این قابلیت راهنمایی
برای نصب دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی از کابل‌ها (تصویر و برق) مورد استفاده قرار می‌گیرند. براساس این که دوربین مداربسته‌‌ی شما آنالوگ است یا تحت شبکه، نوع کابل مورد استفاده متفاوت خواهد بود. در دوربین‌های مداربسته آنالوگ، کابل کواکسیال یا کواکسی برای انتقال داده و تصاویر دوربین مداربسته به کار می‌رود. در دوربین‌های تحت شبکه یا دیجیتال نیز از کابل‌های شبکه استفاده می‌شود. 
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha