تفاوت استابلایزر و محافظ برق

در این مقاله قصد داریم تفاوت استابلایزر و محافظ برق را بررسی کرده و با معرفی مزایا و کاربردهای هر کدام، به انتخاب بهتر شما کمک کنیم. پیشنهاد می‌ کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و اطلاعات خود را در زمینه خرید دستگاه استابلایزر افزایش دهید.

استابلایزر یا تثبیت کننده برق چیست؟

قبل از هرچیز ، اگر می خواهید بدانید استابلایزر برق چیست؟ باید بگوییم کارکرد بیش‌تر دستگاه ها و تجهیزات برقی مورد استفاده ما، وابسته به تامین ولتاژ ۲۲۰ ولت است که این مقدار ولتاژ می تواند کاهش یا افزایش یابد. اما در طول زمان منجر به کاهش راندمان دستگاه شده و استهلاک شدیدی ایجاد می کند. در صورت کاهش یا افزایش شدید ولتاژ، دستگاه های برقی با خطر از کار افتادن مواجه شده و ممکن است دچار خرابی شوند. در این شرایط با استفاده از استابلایزر می توان نوسانات ولتاژ را کنترل کرده و از بروز هرگونه آسیب جلوگیری کرد. استابلایزر ابزاری برای جبران کردن نوسانات ولتاژ شبکه برق بوده و تهیه آن برای مناطق پر افت و خیز ولتاژی، ضروری است.

به عنوان مهم‌ترین تفاوت استابلایزر و محافظ برق می توان به کاهش هزینه مصرف برق اشاره کرد. اختلال در عملکرد دستگاه ها باعث افت ولتاژ برق شهری شده و دور الکتروموتور را کاهش می دهد. با پایین آمدن راندمان الکتروموتور، دستگاه مورد نظر انرژی برق بیش‌تری مصرف می کند. با تهیه استابلایزر و قرار دادن آن در ورودی برق به محل مورد نظر، می توان از تمام لوازم برقی و سیم کشی های داخلی محافظت کرده و هزینه های محاسبه شده در قبض برق را تا ۲۵ درصد کاهش داد. در واقع استابلایزر از نوسانات لحظه ای و رعد و برق های ولتاژ محافظت کرده و در صورت بروز اتصالی در خروجی یا مدارات داخلی، خروجی را به صورت خودکار و به واسطه میکروکنترلر تعبیه شده در دستگاه قطع می کند. بدین ترتیب از بروز هرگونه آسیب به دستگاه جلوگیری کرده و با تثبیت ولتاژ در افزایش راندمان دستگاه های مصرف کننده نقش دارد.

مزایا و کاربرد های استابلایزر

مهم ترین کاربرد دستگاه استابلایزر شامل موارد زیر می شود:

  1. استفاده در منزل و به کارگیری برای محافظت از کامپیوتر، یخچال و فریزر، تلویزیون، کولر گازی و... 
  2. به کار گیری در محیط های بیمارستانی، اتاق عمل، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی، یونیت های دندانپزشکی و... 
  3. استفاده در محیط های صنعتی و به کار گیری آن برای کوانتومتر، چاپ، بسته بندی، دستگاه های CNC و... 
  4. امکان استفاده عمومی و به کارگیری در بخش های پمپ آب، آسانسور، تالارها، سالن های نمایش و... 
  5.  به کارگیری در ایستگاه های مخابراتی، رادیویی، تلویزیونی و...

اگر می خواهید درباره ی مهم ترین مزایای استفاده از استابلایزر بیشتر بدانید، روی لینک مربوطه کلیک کرده و مقاله ی تخصصی آی تی اهورا را مطالعه نمایید.

محافظ برق چیست؟

برای آشنایی کامل با تفاوت استابلایزر و محافظ برق، ماهیت هر کدام از این دستگاه ها را بررسی کرده و اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌ دهیم. محافظ برق پس از کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ با جدا شدن از برد برق و تعدادی رله، از آسیب رسیدن به دستگاه های متصل جلوگیری می کند. این وسیله برای رساندن ولتاژ به یک مقدار ثابت، با کمی تاخیر روشن شده و سپس به دستگاه متصل می شود. بنابراین در محافظت از لوازم الکتریکی متصل نقش داشته و از بروز آسیب های ناشی از نوسانات ولتاژ جلوگیری می کند.

مزایا و کاربردهای محافظ برق

به عنوان یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات و لوازم الکتریکی، می توان به محافظ برق اشاره کرد. این وسیله نقش مهمی در صنعت برق داشته و برای سهولت در انجام بسیاری از کار ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از بروز صدمات ناشی از کاهش و افزایش شدید نوسانات برق جلوگیری کرده و از تجهیزاتی مثل یخچال، تلویزیون، پکیج، لپ تاپ، کولر و... محافظت می کند. از آنجایی که هر دستگاه تنها قادر به تحمل میزان مشخصی از ولتاژ است؛ محافظ برق از زیان های ناشی از رعد و برق، مشکلات اتصال، خطای اتصال و... جلوگیری کرده و ایمنی قابل توجهی را فراهم می کند.

کاربرد محافظ برق

تمام دستگاه های الکتریکی مورد استفاده در ساختمان های مسکونی و اداری، برای ولتاژی ثابت طراحی شده اند. در صورت کاهش یا افزایش این میزان ولتاژ، وسیله دچار آسیب های ناشی از فشار برق می شود. اصلی ترین کاربرد محافظ برق، محافظت از لوازم الکتریکی در برابر شرایط ناپایداری مثل نوسانات برق است. این وسیله بین پریز و دستگاه قرار گرفته و از عبور نوسانات غیر عادی برق جلوگیری می کند. همچنین با حس کردن افزایش یا کاهش جریان برق، مدار را به صورت خودکار قطع می کند. پس از گذشت زمان تاخیر و بازگشت به جریان نرمال برق، محافظ برق مجدد متصل شده و در برابر نوسانات برق مقاومت می کند. در صورت یکسان بودن میزان تحمل ولتاژ دستگاه های مختلف، می توان یک از محافظ برق استفاده کرد. 

تفاوت استابلایزر با محافظ برق در چیست؟

تفاوت استابلایزر با محافظ برق در چیست؟

اکنون که با ماهیت این دو دستگاه آشنا شده و از مزایا و کاربردهای هر کدام اطلاع پیدا کردید؛ نیازمند تسلط یافتن بر تفاوت استابلایزر و محافظ برق هستید. با آگاهی از این موضوع می توانید انتخاب بهتری داشته و لوازم الکتریکی خود را با مراقبت بیش تری نگهداری کنید.

در ساعات اوج مصرف یا فصل تابستان، ولتاژ برق مصرفی دچار نوسانات زیادی می شود. در صورت بروز مشکلات فنی در نیروگاه نیز فشار برق افزایش پیدا کرده و امکان آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی شما بیش تر می شود. در این شرایط یکی از متداول ترین کارها، استفاده از محافظ برق است. یک تفاوت استابلایزر و محافظ برق، مربوط به هزینه است. محافظ برق ارزان تر بوده و شرایط دسترسی به آن راحت تر است. در صورتی که با قطع جریان، از آسیب ناشی از تغییرات شدید ولتاژ جلوگیری می کند. در مقابل یکی دیگر از موضوعات مهم در تفاوت استابلایزر و محافظ برق مربوط به رفع مشکل بدون قطعی برق است. دستیابی به این ویژگی تنها از طریق استفاده از استابلایزر امکان پذیر است. این دستگاه برخلاف محافظ برق، بدون قطعی جریان برق در جبران تغییرات ولتاژ نقش داشته و برای وارد شدن ولتاژی پایدار و ثابت به دستگاه کمک می کند. محافظ برق در نتیجه کاهش یا افزایش شدید ولتاژ، جریان را قطع کرده و پس از پایداری ولتاژ، مجدد متصل می شود. بنابراین مهم ترین تفاوت استابلایزر و محافظ برق در قطعی یا عدم قطعی جریان برق است.

محافظ برق بهتر است یا استابلایزر؟

اکنون که با تفاوت استابلایزر و محافظ برق آشنا شدید؛ احتمالا خودتان می توانید به این سوال پاسخ دهید‌. همانطور که گفتیم محافظ برق با قرار گرفتن در مسیر برق ورودی تجهیزات مصرف کننده، از آن ها محافظت کرده و دارای یک مدار تاخیر و برد الکترونیکی است. در صورتی که دستگاه استابلایزر برای محافظت، تقویت و تثبیت ولتاژ طراحی شده و مجهز به میکروپروسسوری است. 

این دستگاه بسیار ایمن بوده و در برابر قطع و وصل ناگهانی، اتصال کوتاه، نوسانات ولتاژ، صاعقه، نویز، جرقه و... مقاوم است. همچنین از قسمت های حساس و گرانبهای تجهیزات الکتریکی محافظت کرده و از آسیب رسیدن به بخش های موتور، کمپرسور، پاور، میکروکنترلر و... جلوگیری می کند. با توجه به بررسی کامل تفاوت استابلایزر و محافظ برق، مشخص است که عدم استفاده از دستگاه استابلایزر احتمال آسیب و خرابی لوازم الکتریکی را کاهش می دهد. در مقابل با قرار گرفتن این وسیله در مسیر برق ورودی تجهیزات مصرف کننده الکتریکی، امکان حفاظت از آن ها فراهم می‌ شود.

استابلایزر بخریم یا محافظ برق؟

اصلی ترین تفاوت استابلایزر و محافظ برق، با توجه مزایای این دو دستگاه مشخص می شود. استابلایزر نسبت به محافظ برق از مزایای زیادی برخوردار بوده و می تواند از سیم کشی های داخلی لوازم برقی در مقابل نوسانات برق شهری محافظت کند. این دستگاه هزینه قبض برق را تا ۲۵ درصد کاهش داده و از بروز مشکل در هنگام اتصالی در خروجی یا مدارات داخلی سیستم جلوگیری می کند. همچنین در افزایش طول عمر و بازدهی دستگاه های برقی موثر بوده و از طریق تثبیت ولتاژ تغذیه و کاهش انرژی الکتریکی موجود در مدار، راندمان لوازم برقی را افزایش می دهد. استابلایزر از آتش سوزی وسایل برقی جلوگیری کرده و از دستگاه های متصل، در برابر سوختن و نیم سوز شدن محافظت می کند. هزینه های تعمیر و تعویض لوازم برقی و قطعات آن ها را کاهش داده و می تواند در محیط های صنعتی و کارخانجات مورد استفاده قرار بگیرد. این دستگاه فشار وارده بر وسایل برقی را کاهش داده و برق پرنوسان را به جریان یکنواخت تبدیل می کند.

سخن پایانی

در این مقاله از آی تی اهورا ، تفاوت استابلایزر و محافظ برق را به طور کامل بررسی کردیم. در پایان پیشنهاد می‌ کنیم با به کارگیری استابلایزر، نوسانات و نویز های جریان برق شهری را کنترل کرده و از لوازم الکتریکی خود محافظت کنید. این دستگاه امکان خرابی لوازم برقی را کاهش داده و سلامت آن ها را تضمین می کند. انتخاب استابلایزر مناسب نیز وابسته به عواملی همچون نوع وسیله برقی، تعداد لوازم برقی، توان دستگاه و... است.

همچنین بخوانید
یکی از نکات مهم در خرید استابلایزر، توجه به برند آن است. در این مقاله قصد داریم یکی از بهترین برند های این دستگاه را بررسی کرده و شما را با استابلایزر آلجا آشنا کنیم. همچنین بهترین مدل های این دستگاه را معرفی کرده و اطلاعات شما را در زمینه خرید بهترین مدل استابلایزر آلجا افزایش می‌ دهیم.
در برق صنعتی، فازها همان توزیع بار هستند. برق تک فاز، یک مدار جریان متناوب و سینوسی AC به صورت دو سیم بوده و برق سه فاز نیز جریان متناوب AC به صورت سه سیم یا چهار سیم است. هرکدام از این برق های تک فاز و سه فاز کاربرد های متفاوتی دارند و در صنایع مختلفی از آن ها استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت برق تک فاز و برق سه فاز بپردازیم.
استابلایزر وسیله ای برای جلوگیری از نوسانات و پرش های ناگهانی برق شهری می باشد. این وسیله به تثبیت ولتاژ برای محافظت از کلیه لوازم برقی خانگی و لوازم برقی صنعتی کمک می کند. استابلایزر ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ هستند.
در سال های گذشته همه ی ما برای حفاظت از وسایل و قطعات الکتریکی خود از محافظ برق استفاده می کردیم اما با ورود دستگاه استابلایزر به دنیای برق و الکتریک، این سوال برای ما پیش می آید که محافظ برق دستگاه کاربردی تری است یا دستگاه استابلایزر؟
اگر قسط خرید بهترین دستگاه استابلایزر را دارید باید حتما این مطلب را مطالعه کنید. ما در این مقاله نکات خرید بهترین دستگاه استابلایزر به همراه بهترین مارک های موجود در بازار را گفته ایم. همان طور که از نام استابلایزر مشخص است؛ این دستگاه در صورت نوسان ولتاژ تغذیه در یک محدوده خاص، ولتاژ را تثبیت یا تنظیم می کند. استابلایزر یک وسیله الکتریکی است که می تواند ولتاژ ثابت بار را در طی شرایط مورد نیاز فراهم کند. این دستگاه وضعیت خاص ولتاژ را تشخیص داده و میزان آن را به محدوده مورد نیاز می رساند. مدار د
استابلایزر، دستگاه تنظیم و تثبیت ‌کننده ولتاژ است که در صورت افت ولتاژ، نوسان و یا هر نوع تداخل در شبکه به سرعت آن را تشخیص داده بصورت اتوماتیک برطرف می‌ کند.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha