علائم خرابی باتری یو پی اس

یکی از اتفاقات رایج برای دستگاه یو پی اس، خرابی باتری آن ها می باشد که برای سلامت مصرف کننده های حساس الکتریکی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در صورت نگهداری مناسب از یک باتری یو پی اس با کیفیت خوب، می توان گفت که حدود 4 تا 5 سال به خوبی کار می کند. هدف اولیه استفاده از این باتری تهیه نیروی کافی و تثبیت انرژی جهت روشنایی، جرقه زدن و دیگر مصرف کننده هایی می باشد که بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ به انرژی نیاز دارند.

برای اطلاع از نمایندگی باتری یو پی اس روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

از کجا خرابی باتری یو پی اس را تشخیص دهیم؟

از کجا خرابی باتری یو پی اس را تشخیص دهیم؟

راه های زیاد و متفاوتی جهت تشخیص باتری های خراب وجود دارد که در ادامه به معرفی پنج مورد از آن ها که اهمیت بیشتری دارند می پردازیم:

توجه به عمر باتری یو پی اس

شما باید طول عمر باتری خود را بدانید و قبل از اتمام عمر مفیدش، آماده تعویض آن شوید تا از تورم، وقفه و دیگر خطرات احتمالی جلوگیری کنید. باتری های یو پی اس بین 3 تا 5 سال طول عمر دارند و طراحی سلول های آن به گونه ای است که اگر در این بازه مورد استفاده قرار نگیرند، باز هم عمرشان رو به پایان می رود.

تخلیه شدن سریع باتری

زمانی که باتری مدت زمان بیشتری طول می کشد تا شارژ شود و پس از آن به سرعت و راحتی خالی می شود، معمولا نشانه ای از خراب شدن باتری می باشد. در این مواقع باید به فکر تهیه و تعویض باتری باشید، زیرا در هر لحظه ممکن است نیاز به تعویض فوری آن باشد. در نتیجه تخیله شدن سریع باتری، یکی دیگر از علائم خرابی باتری یو پی اس است.

مشاهده و چک کردن ظاهری باتری

در خیلی از مواقع در اثر خراب بودن باتری، ظاهر آن تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر شکل می دهد که این موضوع یکی از علائم خرابی باتری یو پی اس می باشد. نشت الکترولیت داخل باتری یکی دیگر از مواردی است که می تواند اتفاق بیفتد. در صورتی که هر کدام از این موارد رخ دهد، باید سریعا اقدام به تعویض باتری نمایید، چرا که ادامه کار این باتری ها خطرناک بوده و باعث صدمه به افراد می شود.

هشدار Low Battery دادن

هشدار Low Battery دادن

تمامی یو پی اس ها چراغ هشدار باتری دارند و زمانی که باتری ضعیف شده باشد آلارم آن به صدا در می آید. همینطور زمانی که باتری نیاز به تعویض دارد و خراب شده است، زنگ هشدار آن نیز صدا می کند، از این رو می توان گفت یکی دیگر از علائم خرابی باتری هشدار Low Battery آن می باشد.

علائم خراب شدن اینورتر

معمولا خرابی اینورتر با سیگنال هایی مانند تکرار زنگ های هشدار و یا چشمک زدن چراغ های صفحه به همراه است. یکی دیگر از علائم خرابی باتری یو پی اس، زمانی می باشد که ترمینال به رنگ سفید خاکستری در آید. در این موارد باید به سرعت آن را تعویض نمود، زیرا دیگر مناسب استفاده نمی باشد.

علت خراب شدن باتری یو پی اس چیست؟

1- شارژ بیش از حد باتری یو پی اس

یکی از عواملی که باعث خرابی باتری یو پی اس می شود، شارژ بیش از حد آن است. چرا که وقتی ولتاژ بیش از اندازه به باتری وصل شود، جریان بسیار زیادی نیز وارد باتری می شود که باعث بالا رفتن دمای داخلی آن و خارج شدن گاز به وسیله سوپاپ می گردد. در نهایت شبکه الکترود مثبت دچار خوردگی و باتری به شدت با مشکل رو به رو می شود.

2- دشارژ بیش از حد باتری یو پی اس

دشارژ بیش از حد باتری نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث کاهش عمر مفید باتری می شود. این موضوع سبب سولفات شدن سرب شده و در نهایت امپدانس یا مقاومت داخلی باتری را افزایش می دهد.
باید توجه داشته باشید که با استفاده از یو پی اس مناسب، می توان مقدار دشارژ باتری را نیز کنترل کرد. یعنی یو پی اس به صورت کامل باتری ها را دشارژ نکرده و طبق استاندارد دشارژ باتری، پس از اخطار به USER اقدام به قطع سیستم می کند.

3- دمای نامناسب

یکی از مهم ترین مسائل جهت افزایش راندمان و استفاده بهینه از باتری، قرار دادن و استفاده از باتری در دمای مناسب است. به همین جهت هر باتری متناسب با نوع ساخت آن، باید در یک دمای خاصی قرار گیرد، به عنوان مثال برای باتری های سیلد لید اسید بهترین دما 20 الی 30 درجه سانتی گراد یا همان دمای اتاق می باشد.

4- اتصال کوتاه سر باتری یو پی اس

هر زمان که دو قطب مثبت و منفی باتری به وسیله یک رسانا به یکدیگر متصل شوند، به آن اتصال کوتاه باتری گفته می شود که این اتصال در باتری بسیار اثر مخرب می گذارد و در برخی از مواقع باعث قطع شدن مدارات داخلی آن می شود. در این حالت باتری به صورت کامل خراب شده است و دیگر قابل ترمیم یا بازیافت نمی باشد. از این رو باید توجه داشته باشید که باتری در یک محفظه خاص یا همانت کابینت باتری نگهداری شود و وسایل فلزی و رسانا در نزدیکی باتری قرار نداشته باشد.

5- ریپل برق متناوب

به هر ولتاژ متناوبی که به روی شارژر برق مستقیم قرار بگیرد، ریپل برق متناوب گفته می شود. باید توجه داشت به هیچ عنوان برق متناوب وارد باتری نشود، چرا که باعث کم شدن عمر مفید باتری شده و در روند کاری باتری تاثیر بسیار نامطلوبی خواهد داشت.

نحوه تشخیص خرابی باتری یو پی اس

نحوه تشخیص خرابی باتری یو پی اس

جهت تشخیص خرابی باتری یو پی اس، ساده ترین راه این است که منبع تغذیه UPS را خاموش کنید، در صورتی که یو پی اس بتواند تحت این شرایط برق مورد نیاز را تامین کند می توان نتیجه گرفت که باتری ها سالم می باشند. اما در صورتی که باتری های قادر به تامین برق نباشند و یا فقط برای مدت کوتاهی بتوانند برق را تامین کنند، مشخص است که باتری آسیب دیده است.
اما اساسی ترین و اصلی ترین راه برای تشخیص خرابی باتری سیستم، آزمایش آن ها با استفاده از تستر باتری است. باتری ها ولتاژ خود را با گذشت زمان از دست می دهند، بنابر این ولتاژ پایینی را ذخیره می کنند که امکان دارد صدمه ببیند و باید عوض شود.

ابزارهای مورد نیاز جهت تست خرابی باتری های یو پی اس

باتری های یو پی اس در صورتی که مورد بازرسی قرار نگیرند، به سرعت کارایی خود را از دست می دهند. جهت تست خرابی باتری یو پی اس، به یک ولتمتر دیجیتال و یک هیدرومتر تصحیح کننده ی دما نیاز دارید. در برخی از موارد می توانید با نگاه کردن به باتری یو پی اس، آن را عیب یابی کرده و مشکل را شناسایی کنید. دلیل احتمالی برای این موضوع می تواند موارد زیر باشد:

  • یو پی اس به منبع تغذیه متصل نشده باشد.
  • دستگاه یو پی اس به خوبی روشن نشده باشد.
  • ولتاژ به شدت کم است و یا به کل قطع شده باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم درباره علائم خرابی باتری یو پی اس صحبت کنیم، به بیان راه های تشخیص خرابی باتری، ابزار مورد نیاز جهت تست خرابی و دلایل خراب شدن آن پرداختیم. گروه آی تی اهورا از جمله مطرح ترین ارائه دهندگان استابلایزر، یو پی اس، تجهیزات آن و ... می باشد.

همچنین بخوانید
اگر قصد خرید دستگاه یو پی اس را دارید، باید بدانید که امروزه با توجه به شرایط آب و هوایی و قیمت های بالا، خرید یو پی اسی که در شرایط محیطی سخت به خوبی عمل کند، از هرچیزی مهمتر است.
یو پی اس یکی از مهمترین تجهیزات برقی است که برای نگهداری و استفاده از آن باید یکسری نکات مهم را بدانیم و رعایت کنیم تا دستگاه یو پی اس ما در بهترین شرایط کار کرده و عملکردی عالی برایمان به ارمغان آورد
یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه یک دستگاه ذخیره برق ۲۲۰ ولت است که برق اضطراری و مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی حساس و گران قیمت را فراهم می نماید. این دستگاه بسیار دقیق و هوشمندانه طراحی شده و عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش می گذارد اما در شرایط دشوار احتمال دارد دچار خطاهای داخلی شود. به همین خاطر با داشتن LED ها و آلارم های خاص به ما اطلاع رسانی می کند تا مشکل را برطرف کنیم.
یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب بهترین یو پی اس، مقایسه دستگاه های مختلف است. در این میان خرید اینترنتی ups، امکان بررسی کامل مشخصات فنی هر دستگاه و مقایسه موارد مختلف را فراهم کرده و به انتخاب بهتر شما کمک زیادی می‌ کند.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha