دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست

شاید تا به حال این سوال برای شما پیش آمده باشد که دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست و چه تفاوتی با مدل های قبلی دارند. دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP از قدرتمند ترین و بهترین دوربین های مدار بسته می باشند که با استفاده از آن ها می توانید بالاترین کیفیت تصویر را داشته باشید. علاوه بر آن با استفاده از این دوربین ها می توانید از قابلیت های پیشرفته پردازش تصویر همچون تشخیص پلاک، تشخیص چهره و ... بهره ببرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی موارد مهم در رابطه با دوربین های مدار بسته تحت شبکه بپردازیم.

انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه

اساس کار دوربین های مدار بسته تحت شبکه، در بستر شبکه می باشد و انتقال اطلاعات را به کمک کابل های شبکه انجام می دهند. 

دوربین های دام یا Dome Camera

دوربین های دام یا Dome Camera

دوربین های مدار بسته دام، نوعی از دوربین های تحت شبکه می باشند که کاربری آن ها بیشتر برای فضاهای داخلی یا اماکن مسکونی و مسقف است. کیفیت این نوع دوربین ها در حد متوسط بوده و کاربرد بسیار گسترده ای را متناسب با قیمت‌شان دارند. معمولا لنز دوربین های دام به صورت ثابت یا متغییر طراحی شده اند و برخی از آن ها مجهز به میکروفون و اسپیکر داخلی نیز می باشند.

دوربین های بولت یا Bullet Camera

دوربین های بولت یا Bullet Camera

دوربین های بولت فضاهای بزرگ را می توانند پوشش دهند و امکان مشاهده فواصل بسیار طولانی از طریق آن ها وجود دارد. از این نوع دوربین ها برای نظارت بر مکان هایی همچون خیابان ها استفاده می شود. از آن جایی که از این نوع دوربین ها در فضاهای باز استفاده می شود باید هنگام خرید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مقاومت آن ها در برابر نفوذپذیری گرد و خاک، آب و ضربه را بررسی کرد.

دوربین های چشم ماهی یا Fish Eye

دوربین های چشم ماهی یا Fish Eye

دوربین های چشم ماهی دارای دید بسیار گسترده ای بوده و در اغلب مواقع از آن ها برای نظارت بر محیط های وسیع استفاده می شود. زوایه گسترده 360 درجه ای این نوع دوربین ها باعث می شود تا تعداد دوربین های مورد نیاز برای نظارت بر یک محیط کاهش پیدا کند.

دوربین های گردان یا Speed Dom

دوربین های گردان یا Speed Dom

در واقع می توان گفت هر دوربین مدار بسته ای که دارای قابلیت چرخش به صورت اتوماتیک یا کنترل کننده باشد، جز دوربین های گردان یا PTZ محسوب می شود. امکان چرخش 360 درجه این نوع دوربین ها سبب می شود که تعداد دوربین های مورد نیاز کاهش یافته و همینطور به تمامی جهات با چرخش آن تسلط داشت.

شکل ظاهری دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین های مدار بسته تحت شبکه، از نظر شکل ظاهری دارای انواع متفاوتی هستند که در این بخش قصد داریم به معرفی آن ها بپردازیم:

دوربین مدار بسته مکعبی یا Cube

دوربین های مدار بسته مکعبی همان طور که از نامش مشخص است دارای شکل ظاهری مکعبی است. این نوع از دوربین ها در قالب یک سیستم جمع و جور، قابلیت های بسیاری را فراهم کرده و معمولا مناسب مکان هایی می باشند که به یک سیستم کوچک و ارزان نیاز دارند. بعضی از این دوربین ها مجهز به میکروفون داخلی و اسپیکر بوده و اغلب برای نظارت اتاق ها و محیط های داخلی به کار می روند.

دوربین مدار بسته دام

دوربین های مدار بسته دام دارای شکل ظاهری شبیه به گنبد یا نیم کره می باشند که به راحتی قابل تشخیص هستند. از نام های دیگری که برای این نوع دوربین ها به کار می روند می توان به دوربین سقفی یا گرد اشاره کرد. جنس بدنه دوربین های دام از پلاستیک یا فلز می باشد که طبیعتا مقاومت نوع فلزی بیشتر است.

دوربین مدار بسته بولت

شکل ظاهری این نوع دوربین ها شبیه به لوله یا گلوله می باشند و اغلب کاربرد آن ها برای فضای آزاد و بدون سقف است. از آن جایی که محل نصب این دوربین ها روی دیوار می باشد، به آن ها دوربین های دیواری نیز گفته می شود.

دوربین مدار بسته فیش آی یا 360 درجه

این نوع از دوربین ها که می توانند تصویری 360 درجه از محیط را به کاربر نشان دهند، در سقف نصب می شوند. تصویر ارائه شده توسط این دوربین ها، با توجه به لنز آن ها دایره ای بوده و تمامی فضا را به نمایش می گذارند. شکل ظاهری این نوع دوربین ها معمولا مانند دایره ای است که به صورت سقفی و در محیط های داخلی نصب می شود.

دوربین مدار بسته چرخشی یا گردان

این نوع دوربین ها که دارای نام های متفاوت دیگری مانند Speed Dom و PTZ نیز می باشند، قابلیت چرخش در جهات مختلف و معمولا زوم کردن در یک زاویه خاص را دارند. شکل این دوربین ها معمولا به صورت یک بدنه دام شکل و یک پایه، با توجه به شرایط نصب می باشد.

دوربین مدار بسته بی بی کم

این نوع دوربین های مدار بسته معمولا دارای ابعاد بسیار کوچک و قابل حمل می باشند. علت نام گذاری دوربین های Baby Cam کاربرد عمومی آن ها برای مراقبت از کودکان است.

دوربین مدار بسته لامپی

همانطور که از اسم این نوع دوربین های مشخص است دارای شکل ظاهری لامپ مانند بوده و از خود نور نیز منتشر می کنند. دوربین های لامپی هم امکان ضبط 360 درجه را داشته و هم می توانند به صورت مخفیانه کار کنند.

تفاوت دوربین مدار بسته تحت شبکه با آنالوگ

در این بخش از مطلب دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست به بررسی تفاوت میان دوربین مدار بسته تحت شبکه با آنالوگ می پردازیم. دوربین های مدار بسته ip به نسبت دوربین های آنالوگ از کیفیت تصویری بالاتری برخوردار می باشند. به صورتی که قابلیت بزرگنمایی را بدون افت کیفیت برای کاربران فراهم کرده و در زمان هایی که با دستگاه ضبط کننده قطعی اتصال رخ دهد، اگر دوربین ip دارای پورت SD کارت باشد تصاویر را ضبط می کند.

در دوربین های تحت شبکه دارای امکانات متفاوت و جالبی هستند. به عنوان مثال می توان سوژه خاصی را انتخاب کرده تا با تغییر آن به کاربر هشدار ارسال شود. از طرفی سرقت دوربین های تحت شبکه و استفاده غیر مجاز از تصاویر آن به سختی ممکن است، چرا که هر دستگاه آی پی ویژه خود را دارد. این در حال است که جا به جا کردن و سرقت دوربین های آنالوگ به سادگی امکان پذیر است. 

کیفیت تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه

در این بخش از مقاله دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست، به بررسی کیفیت تصاویر در این نوع دوربین ها می پردازیم. کیفیت تصاویر بر اساس میزان رزولوشن دوربین تعیین شده که این رزولوشن نیز با واحد پیکسل بیان می شود. هر چه تعداد رزولوشن یک تصویر بالاتر باشد در واقع می توان گفت کیفیت آن تصویر بالاتر و بهتر است.
رزولوشن دوربین های تحت شبکه می تواند 1920*2560 پیکسل باشد در حالی که رزولوشن استاندارد دوربین های آنالوگ 480*720 است. بدین صورت می توان گفت که کیفیت تصاویر در دوربین های تحت شبکه بسیار بالاتر بوده و شما با داشتن این نوع دوربین ها می توانید نظارت و دسترسی بر محدوده بسیار بیشتری داشته باشید.

کیفیت تصاویر ضبط شده دوربین مدار بسته تحت شبکه

کیفیت تصاویر ضبط شده در دوربین های مدار بسته تحت شبکه، نیز بسیار بالا می باشد. علاوه بر آن قابلیت زوم کردن در این نوع دوربین ها بسیار بهتر، باکیفیت تر و راحت تر از دوربین های آنالوگ انجام می شود. این دوربین ها دید وسیع تر و زوایه بیشتری را برای کاربران فراهم می کنند.
لازم به ذکر است که تصاویر و ویدیوهای ضبط شده توسط این نوع دوربین ها به روی سیستم NVR فرستاده می شوند.

دوربین تحت شبکه یا آنالوگ! کدام ارزان تر است؟

دوربین های مدار بسته تحت شبکه به نسبت دوربین های آنالوگ و توربو HD از قیمت بالاتری برخوردار هستند. البته دلیل این اختلاف قیمت قابلیت های فوق العاده این نوع دوربین مانند توانایی پردازش، ذخیره تصاویر در خود و ... می باشد. از دیگر قابلیت های این دوربین ها می توان به نمایش تصاویر از طریق سرورهای اختصاصی خود با قابلیت p2p علاوه بر انتقال آن ها از طریق آی پی اشاره کرد.

دوربین تحت شبکه یا آنالوگ! کدام امنیت بالاتری دارد؟

دوربین های مدار بسته آنالوگ به نسبت دوربین های مدار بسته آی پی، در برابر نقض امنیت آسیب پذیرتر و مستعدتر می باشند. چرا که فیدهای تصویری این دوربین ها به صورت فیزیکی می توانند ردیابی شده و دستگاه های ضبط آن ها دزدیده شوند. از طرفی فیدهای ویدیویی دوربین های مدار بسته بر خلاف دوربین های آی پی رمزگذاری نشده اند.
اما بر خلاف دوربین های آنالوگ، دوربین های آی پی قبل از انتقال رمزگذاری و فشرده سازی می شوند. علاوه بر این دوربین ها قابلیت هایی همچون انتقال صدای دو طرفه از طریق شبکه، استفاده از شبکه های اینترنتی از جمله WiFi و شبکه های موبایلی و هوش مصنوعی را دارند. این قابلیت ها در شناسایی فرایندها به کاربر کمک می کنند.

از دوربین تحت شبکه در کجا استفاده می شود؟

از دوربین های مدار بسته تحت شبکه در مکان های زیادی استفاده می شود که در این بخش مقاله دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست، به تعدادی از آن ها اشاره می شود:

  • تشکیلات نظامی
  • در عبور و مرور در خیابان ها و کنترل ترافیک
  • در تمامی فروشگاه های خرده فروشی و ...
  • ساختمان های دولتی
  • بانک ها و مراکز و ادارات مهم و امنیتی
  • سایت های صنعتی و کارخانه ای

ویژگی های دوربین مدار بسته تحت شبکه

در این قسمت از مقاله دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست، قصد داریم به بیان ویژگی های این نوع دوربین ها بپردازیم. از ویژگی های مهم این نوع دوربین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت POE

از کابل شبکه اینترنت جهت تامین برق مورد نیاز دوربین های مدار بسته استفاده می شود که به این قابلیت POE می گویند. دوربین های مدار بسته تحت شبکه خوب باید دارای این قابلیت باشند، چرا که سبب سهولت در نصب آن ها و صرفه جویی در تعداد سخت افزارهای قابل استفاده و مقدار هزینه آن ها می شود.

امنیت بالا

سیگنال های ویدیویی در دوربین های تحت شبکه دارای قابلیت رمزگذاری می باشد و می توان به تصاویر ضبط شده در این دوربین ها اطلاعاتی همچون محل دوربین، ساعت و تاریخ ضبط، نام کاربری و ... اضافه کرد.

عدم نیاز به کابل کواکسیال

این دوربین های نیازی به کابل کواکسیال نداشته و از بستر شبکه برای انتقال داده ها استفاده می کنند. همچنین علاوه بر تصویر، امکان انتقال صوت نیز از طریق اتصالات این دوربین ها می تواند صورت گیرد.

قابلیت های دوربین مدار بسته تحت شبکه

بررسی قابلیت های دوربین مدار بسته مورد بعدی در مقاله دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست، می باشد که به آن می پردازیم. اگر قصد تهیه این دوربین ها را دارید، باید به این قابلیت ها توجه داشته باشید:

کیفیت بالا دوربین

اصولا در این دوربین ها کیفیت ویدیو به نسبت نوع آنالوگ بسیار بالاتر و بهتر می باشد.

ارسال فوری ویدیو

با وجود این قابلیت در صورت ایجاد مشکل، ویدیویی به ایمیل و یا به صورت لینک زنده برایتان ارسال می شود که بدین روش امکان اقدام فوری فراهم می شود.

بهترین برند دوربین مدار بسته تحت شبکه

در پاسخ به سوال بهترین برند دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست، می توان دو برند پاناسونیک و پارس بین را معرفی کرد. این دو برند از قدرتمندترین و بهترین تولیدکنندگان هرگونه سیستم امنیتی از

جمله دوربین مدار بسته تحت شبکه می باشند.

نکات خرید دوربین تحت شبکه

جهت خرید دوربین مدار بسته شاید این سوال برای شما پیش بیاید که نکات مهم در انتخاب دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست. معمولا برای تهیه دوربین مدار بسته مناسب با نیازمندی های شما باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • رزولوشن دوربین
  • فرمت فشرده سازی
  • پهنای باند
  • نوع لنز دوربین
  • میکروفون و صدا
  • انواع ورودی و خروجی ها
  • پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از SD CARD
  • پشتیبانی از POE

سخن پایانی

در مقاله دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست، به بررسی تمامی موارد و موضوعات مهم در رابطه با این نوع دوربین ها پرداختیم. اگر شما هم قصد دارید محیط مشخصی را تحت نظر بگیرید؛ پیشنهاد می کنیم این مدل از دوربین های مداربسته را بخرید. البته برای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه نیز انواع مختلفی وجود دارد که به طور کامل در مورد مدل های مختلف این دوربین های قدرتمند توضیح دادیم. 

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha