انواع یو پی اس کدامند؟

یو پی اس یا همانUninterruptible power supply   دستگاهی است که در شرایطی مثل قطع جریان برق شهری به عنوان منبع تغذیه جایگزین برای تجهیزات برق تامین می کند. این تجهیزات می تواند وسایل و کالا های خانگی باشد و یا در سطح وسیع تر شامل دستگاه های صنعتی و تجهیزات حساس مثل دوربین های مدار بسته، سرور ها و دستگاه های ذخیره کننده دیتا و یا تجهیزات بیمارستانی و مراکز درمانی باشد.

این دستگاه به طور کلی چندین وظیفه را بر عهده دارد. در وهله اول در شرایط قطع برق وظیفه تامین جریان الکتریکی برای وسایل مورد نظر را انجام می دهد. هم چنین در برابر اختلالات و نوسانات جریان برق شهری مانند فیلتر عمل می کند و از آسیب رسیدن به تجهیزات جلوگیری می کند.
از دیگر کاربرد های دستگاه یو پی اس این است که سطح ولتاژ و فرکانس را ثابت نگه می دارد. همین ثابت نگه داشتن فرکانس و جلوگیری از نوسانات خود به این امر کمک می کند تا طول عمر تجهیزات بالا تر رود، کیفیت کارکرد آن ها حفظ شود و قطع و وصلی تا جای ممکن پیش نیاید. قیمت دستگاه یو پی اس نیز بر اساس نوع و توان آن متغیر است که در ادامه به انواع آنها می پردازیم.

انواع یو پی اس

انواع یو پی اس

دستگاه های یو پی اس انواع مختلفی دارند که هر کدام کارکرد مرتبط با خود را دارند اما به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: یو پی اس آنلاین و یو پی اس آفلاین.
هر کدام از این دو نوع یو پی اس به گونه ای کار می کنند و کاربرد آن ها در مصارف خانگی و یا مصارف صنعتی و تجاری در مقیاس بزرگ تر متفاوت است به همین دلیل هر کدام دسته بندی های جداگانه ای دارند. هم چنین با توجه به سری ساخت، نوع خروجی و تک فاز یا سه فاز بودن تقسیم بندی می شوند.
در ادامه به معرفی هر کدام از این شاخه های یو پی اس پرداخته و به طور مجزا با مشخصات فنی، ویژگی ها، کارکرد، انواع، مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد. با شناخت انواع یو پی اس می توانید برای هر نوع مصرف، بهترین گزینه را انتخاب کنید. هم چنین می توانید با مراجعه به مجموعه آی تی اهورا یو پی اس های مختلف را مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط خود مناسب ترین نوع را انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به شما مخاطب گرامی پیشنهاد می کنیم که مقاله ی انواع دستگاه یو پی اس را مطالعه نمایید.

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین چیست؟ این مدل یکی از انواع یو پی اس است که بر اساس تکنولوژی ساخت تقسیم شده است. یو پی اس هایی که به صورت آنلاین کار می کنند در تمامی شرایط و در تمامی زمان ها فعالیت خود را دارند و در همه حال عمل شارژ و دیس شارژ یا همان تخلیه الکتریکی را انجام می دهند.
یو پی اس های آنلاین خود به دو دسته تخصصی تر تقسیم می شوند کهDouble Conversion  و Delta Conversion  نام دارند. در نوع توپولوژی دابل کانورژن کارکرد یو پی اس به این گونه است که برق شهری باتری را شارژ می کند و در ادامه دستگاهی به نام اینورتر برق باتری را به متناوب تبدیل می کند. در این نوع یو پی اس دستگاه به طور دائم در حال کار است و این مداومت در کار به علت شارژ و دشارژ شدن دائمی سبب کوتاه شدن عمر باتری می شود. هم چنین این مدل ها قیمت بالایی نیز دارند.
نوع توپولوژی دلتا کانورژن  یو پی اس برای توان های بالا تر استفاده شده و اختلاف توان خروجی با برق شهر توسط UPS  تامین می شود. این نوع نسبت به نوع دابل دارای بازدهی بیش تری می باشد.

یو پی اس آفلاین

یو پی اس آفلاین

پیش تر ذکر شد که یو پی اس ها از نظر تکنولوژی ساخت تقسیم بندی می شوند، یکی دیگر از این دسته ها نوع یو پی اس آفلاین است. این نوع از یو پی اس به گونه ای کار می کند که در شرایط نرمال و عادی جریان برق را جهت تغذیه تجهیزات به سمت خروجی هدایت کرده و همزمان باتری خود را نیز شارژ می نماید.
اما در شرایط غیر عادی و زمان هایی که مشکلی برای جریان برق پیش می آید، دچار قطعی و یا نوشان می شود این دستگاه با تبدیل جریان برق به متناوب به صورت بدون وقفه نسبت به تامین برق برای تجهیزات متصل به دستگاه که به نوعی مصرف کننده هستند اقدام می کند.
این نوع یو پی اس ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که به طور مثال می توان لاین اینتراکتیو(Line Interactive)  و فرو استنبای (Ferro Standby) را نام برد. فرو استنبای دارای ایزولاسیون بالایی است اما در مقابل راندمان پایین و هدر رفت حرارتی زیادی دارد.

یو پی اس لاین اینتر اکتیو

یو پی اس لاین اینتر اکتیو

یو پی اس های لاین اینتر اکتیو به دو صورت خروجی برق را تنظیم می کنند. در شرایط نرمال و غیر نرمال. در حالت عادی جریان برق شهری از خروجی دستگاه عبور کرده و به تجهیزات می رسد و هم زمان شارژ باتری نیز انجام می شود.
در زمان قطعی برق دستگاه خروجی جریان الکتریسیته را تغییر داده و از طریق خروجی اینورتر برق را به تجهیزات مصرفی متصل  به دستگاه می رساند. این مدل ها نسبت به نوع استنبای نیاز به فیلترینگ بیش تری دارند.
این نوع یو پی اس ها به علت تاخیر چند میلی ثانیه در انتقال و هم چنین عدم حساسیت نسبت به نوسانات برای تجهیزات حساسی مثل پزشکی و آزمایشگاهی مناسب نمی باشند زیرا برخی از اختلالات سریع برق را به مصرف کننده منتقل می کنند.

مزایای هر یک از انواع یو پی اس

یو پی اس های لاین اینتر اکتیو راندمان بالایی دارند و در ابعاد کوچک و قیمت پایین به بازار عرضه می شوند. این یو پی اس ها قابلیت اصلاح ولتاژ را هم دارند. در نوع فرو استنبای در انواع یو پی اس ها به فیلتر خروجی نیازی نیست و از طرفی قابلیت اطمینان بالایی نیز دارد. از مزایای دستگاه های دابل کانورژن می توان به این اشاره کرد که قابلیت ساخت برای توان های بالا تر را نیز دارند.

فرق یو پی اس آنلاین و لاین اینتر اکتیو

به طور خلاصه می توان گفت یو پی اس لاین اینتر اکتیو از انواع یو پی اس آفلاین است که در شرایط عادی  و غیر عادی برق را از خروجی های جداگانه عبور می دهد و همزمان باتری را نیز شارژ می کند اما یو پی اس های آنلاین در تمامی حالت ها و زمان ها به یک صورت جریان برق را عبور می دهند و بخش اینورتر برای تبدیل جریان برق باتری به متناوب فعال است.

فرق یو پی اس آنلاین و آفلاین

یو پی اس آفلاین در شرایط عادی جریان برق را به سمت خروجی هدایت کرده و همزمان باتری را نیز شارژ می کند و به صورت ذخیره نگه می دارد تا در شرایط قطعی بتواند به تغذیه تجهیزات بپردازد.
کارکرد یو پی اس آنلاین به این صورت است که از طریق برق شهری باتری را شارژ می کند و در ادامه قسمت اینورتر یو پی اس وظیفه تبدیل برق مستقیم باطری را و هدایت آن به سمت خروجی را بر عهده دارد.
در مجموع  از آن جایی که یو پی اس آنلاین برای توان های بالا تر استفاده می شود در نتیجه دارای قابلیت اطمینان بیش تر هستند اما چون کارکرد آن ها به صورت مداوم  است امکان از کار افتادگی و آسیب دیدگی قطعات در آن بیش تر می باشد.

سخن پایانی

ما در آی تی اهورا همواره آماده ارائه مشاوره به شما در مسیر خرید بهترین دستگاه یو پی اس با بهترین قیمت و گارانتی معتبر هستیم. از همراهی شما متشکریم.
 

همچنین بخوانید
اگر قصد خرید دستگاه یو پی اس را دارید، باید بدانید که امروزه با توجه به شرایط آب و هوایی و قیمت های بالا، خرید یو پی اسی که در شرایط محیطی سخت به خوبی عمل کند، از هرچیزی مهمتر است.
یو پی اس یکی از مهمترین تجهیزات برقی است که برای نگهداری و استفاده از آن باید یکسری نکات مهم را بدانیم و رعایت کنیم تا دستگاه یو پی اس ما در بهترین شرایط کار کرده و عملکردی عالی برایمان به ارمغان آورد
یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه یک دستگاه ذخیره برق ۲۲۰ ولت است که برق اضطراری و مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی حساس و گران قیمت را فراهم می نماید. این دستگاه بسیار دقیق و هوشمندانه طراحی شده و عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش می گذارد اما در شرایط دشوار احتمال دارد دچار خطاهای داخلی شود. به همین خاطر با داشتن LED ها و آلارم های خاص به ما اطلاع رسانی می کند تا مشکل را برطرف کنیم.
یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب بهترین یو پی اس، مقایسه دستگاه های مختلف است. در این میان خرید اینترنتی ups، امکان بررسی کامل مشخصات فنی هر دستگاه و مقایسه موارد مختلف را فراهم کرده و به انتخاب بهتر شما کمک زیادی می‌ کند.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha