BLC در دوربین های مداربسته

یکی از فناوری های جدید به کار رفته در انواع دوربین مداربسته قابلیت BLC است. BLC در دوربین های مداربسته امکان تنظیم نور را فراهم کرده و باعث افزایش کارایی این دستگاه در محیط های کم نور و پر نور می شود. در این مطلب از آی تی اهورا همراه ما باشید تا ضمن بررسی مزایای استفاده از این تکنولوژی، قابلیت BLC و WDR را مورد مقایسه قرار داده و اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم.

قابلیت BLC در دوربین های مداربسته به چه معناست؟

قابلیت BLC در دوربین های مداربسته به چه معناست؟

BLC در دوربین های مداربسته مربوط به جبران سازی نور پس زمینه در این ابزار است. در واقع این کلمه مخفف عبارت Back Light Compensation بوده و این تکنولوژی یک مکانیزم عالی است که می‌ تواند تصاویر را بهبود بخشیده و نور آن ها را تنظیم کند. BlC عملکرد ساده ای داشته و در محیط هایی با اختلاف سطح نور مورد استفاده قرار می گیرد. سپس محیط کم نور را به عنوان محیط مرجع در نظر گرفته و امکان روشن تر به نظر رسیدن محیط داخلی را فراهم می کند. 

عملکرد قابلیت BLC در دوربین های مداربسته مربوط به دیافراگم دوربین است. با افزایش باز شدن دیافراگم امکان اشباع شدن قسمت بزرگتری از تصویر  فراهم می شود. البته باز کردن دیافراگم با محدودیت هایی مواجه بوده و لزوما باعث پر نور شدن محیط کم نور نمی شود. در واقع به کارگیری قابلیت BLC بسیار ساده و کم هزینه بوده و این مکانیزم از کاربردهای گسترده و گوناگونی برخوردار است. از این رو توجه به این قابلیت بسیار مهم بوده و باعث افزایش کیفیت تصاویر ارائه شده در شرایط محیطی مختلف می شود‌.

قابلیت BLC در دوربین های مداربسته چه مزایایی دارد؟

قابلیت BLC در دوربین های مداربسته امکان تنظیم نور و بهبود تصویر برداری را فراهم کرده و امکان متعادل سازی نور پس زمینه در شرایط نوری خاص را فراهم می کند. به هنگام اختلاف شدت نور در دو محیط چون دوربین امکان نشان دادن هر دو سطح نوری به طور همزمان را ندارد، تصویر بیش از حد تیره یا روشن می‌ شود. به هنگام مثال وقتی دوربین رو به یک پنجره قرار داشته باشد و نور زیادی به داخل اتاق وارد شود، تصاویر داخل اتاق به صورت کامل سیاه و تاریک به نمایش گذاشته می شوند. برای رفع این مشکل، بازه پویایی دوربین مداربسته افزایش پیدا کرده و قابلیت BLC در دوربین های مداربسته با بازتر کردن دیافراگم امکان ثبت تصاویر در تاریکی محیط داخلی را فراهم کرده و نور شدید محیط بیرونی را در نظر نمی گیرد. از این رو بیرون محیط دیده نمی شود و امکان دریافت تصاویری واضح و باکیفیت فراهم می شود. 

با توجه به این موارد مهمترین مزیت استفاده از قابلیت BLC مربوط به رفع مشکل تفاوت شدت نور در محیط های مختلف است. کاربرد قابلیت BLC در دوربین های مداربسته نیز برای سیستم های پلاک خوان مورد استفاده در ورودی پارکینگ ها مفید است و باعث ثبت جزئیات کامل و شماره پلاک خودروها می شود. 

کدام نوع از دوربین های مداربسته به قابلیت BLC مجهز هستند؟

کدام نوع از دوربین های مداربسته به قابلیت BLC مجهز هستند؟

امروزه بیشتر محصولات داهوا، هایک ویژن، ناظر و مکسرون مجهز به قابلیت BLC بوده و امکان ارائه تصاویر مطلوب در شرایط نوری مختلف را فراهم می کنند. دوربین های انالوگی که مجهز به OSD هستند نیز می توانند از این قابلیت بهره مند شوند. به یاد داشته باشید که مکانیزم BLC در دوربین های مداربسته به صورت نرم افزاری است و این قابلیت تاثیر زیادی در افزایش هزینه های مربوط به خرید این محصول دارد.

قابلیت های BLC و WDR چه تفاوت هایی دارند؟

قابلیت های BLC و WDR چه تفاوت هایی دارند؟

فناوری BLC در دوربین های مداربسته و قابلیت WDR امکان ثبت تصاویری شفاف و باکیفیت در هر شرایط نوری را فراهم کرده و نقش مهمی در افزایش وضوح آن ها دارند. در این میان مکانیزم BLC کل‌ تصویر را به بخش های مختلفی تقسیم کرده و بر اساس میزان نور هر بخش، امکان تنظیم نوردهی آن را فراهم می کند. سپس با بهینه کردن بخش های بسیار پرنور یا کم نور، امکان طبیعی کردن سطح نور کل تصویر را فراهم می کند.

در مقابل مکانیزم WDR از BLC پیشرفته تر بوده و از کاربردهای وسیعی برخوردار است. در واقع این مکانیزم امکان بهره مندی از دو سنسور CCD را فراهم می کند. یک سنسور برای ثبت تصاویر و فیلم هایی با سرعت بالا و یک سنسور برای ضبط تصاویر و فیلم هایی با سرعت پایین مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد همزمان این دو سنسور باعث ارائه یک تصویر باکیفیت و متعادل شده و شفافیت داخلی و خارجی و نور کلی تصویر را تنظیم می کند. 

به طور کلی دوربین های مداربسته IP مجهز به فناوری WDR بوده و قیمت بیشتری دارند. این دوربین ها مجهز به الگوریتم های نرم افزاری بوده و برای متعادل سازی نور در نقاط تاریک یا کم نور به کار گرفته می شوند. به طور معمول در محیط هایی که در آن ها نور روز بیش از اندازه باشد، فناوری WDR باعث افزایش کیفیت تصاویر شده و در متعادل سازی نور موثر است. در مقابل فناوری BLC در محیط های کم نور عملکرد خوبی دارد و باعث ارائه تصاویری فوق العاده شفاف و باکیفیت می شود. به هر صورت BLC در انواع دوربین مداربسته کاربرد داشته و محصول مورد نظر شما می تواند متناسب با بودجه و نیازتان تهیه شود.

سخن پایانی

در این مقاله ضمن معرفی BLC در دوربین های مداربسته تفاوت این تکنولوژی با WDR را مورد بررسی قرار دادیم. در پایان پیشنهاد می کنیم با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آی تی اهورا مدل های مختلف دوربین مداربسته را مشاهده کرده و پس از بررسی مشخصات فنی هر کدام بهترین محصولی که با بودجه و نیاز شما متناسب است را انتخاب کنید‌. شما می توانید از طریق برقراری ارتباط با مشاورین فروش آی تی اهورا، دوربین های مداربسته دارای قابلیت BLC را تهیه کنید. 
 

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha