برد دوربین مدار بسته

برد دوربین های مدار بسته یکی از رایج ترین سوالاتی است که در هنگام خرید آن وجود دارد، بدین صورت که افراد دنبال دوربینی با برد زیاد هستند. اما در پاسخ به این سوال که برد دوربین مدار بسته چیست باید بگوییم به حداکثر مسافتی گفته می شود که یک دوربین قادر به ضبط و ثبت تصاویر واضح و قابل قبول است. در این مقاله از آی تی اهورا به صورت ویژه درباره این پارامتر از دوربین ها صحبت می کنیم.اگر قصد خرید دوربین مدار بسته داهوا و دوربین مدار بسته هایک ویژن را دارید میتوانید روی لینک کلیک کنید.

برد مفید دوربین مدار بسته به چه عواملی بستگی دارد؟

برد مفید دوربین مدار بسته به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند تعیین کننده برد دوربین مدار بسته باشند، پس در ابتدا سعی می کنیم به بررسی آن ها بپردازیم. برخی از دوربین ها قابلیت نمایش فاصله بسیار دوری را در زاویه باریک دارند اما برخی دیگر زاویه وسیعی را در نزدیک به شما نشان می دهند. از این رو باید تمامی موارد مورد نیاز خود را تعیین کنید سپس به سراغ دوربین مناسب بروید.

کیفیت دوربین مدار بسته

کیفیت دوربین های مدار بسته یکی از عوامل و نکات مهمی است که می تواند بر جزئیات و برد مفید آن تاثیر مستقیم بگذارد. کیفیت دوربین های مدار بسته که واحد اندازه گیری آن مگاپیکسل است خود نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده و در نهایت سبب شده تا کیفیت های 2، 3، 4، 5، 8 مگاپیکسل و ... تولید شوند. 

هر چقدر که کیفیت بالاتر باشد، جزئیات تصاویر بیشتر نشان داده می شوند و برد دوربین مدار بسته نیز بالاتر و مفید تر است. بدیهی است که یک دوربین با کیفیت 8 مگاپیکسلی برد بالاتر و تصاویری با جزئیات بیشتر را در مقایسه با دوربین کیفیت 4 مگاپیکسلی به نمایش بگذارد.

محل نصب دوربین 

محل نصب به ویژه ارتفاعی که دوربین مدار بسته در آن نصب می شود، در فاصله ای که دوربین بتواند جزئیات را نشان دهد، بسیار مهم و حائز اهمیت است. از این رو قبل از نصب دوربین فاصله مدنظرتان را مشخص کنید، سپس با توجه به آن دوربینی با ویژگی های مناسب تهیه کنید.

لنز دوربین مدار بسته

لنز دوربین مدار بسته

یکی دیگر از مواردی که می تواند برد دوربین مدار بسته را تحت تاثیر قرار دهد، نوع لنز به کار رفته در آن است. دو نوع لنز ثابت و متغییر در دوربین ها به کار برده می شود که هر کدام از آن ها می تواند یک برد مفید را ارائه دهند. وجود فاصله کانونی ثابت یکی از ویژگی‌ های دوربین های مدار بسته با لنز ثابت است. در صورت کاهش فاصله کانونی، برد دوربین نیز کاهش پیدا می کند. دوربین های مدار بسته با لنز متغیر، فاصله کانونی متغییری نیز دارند که در نهایت سبب می شود تا بازه فاصله کانونی لنز، برد دوربین مدار بسته را تحت تاثیر قرار دهد. 

میدان دید

میدان دید که به عوامل مختلفی بستگی دارد، در واقع ناحیه ای از پوشش بوده که دوربین قادر به دیدن آن در یک صحنه است. هر چقدر که میدان دید کوچک تر باشد، کمتر نمایش می دهد اما جزئیات بیشتری را ضبط می کند.

برد دید دوربین مدار بسته در تشخیص چهره

یکی از مهم ترین عواملی که در نصب دوربین های مدار بسته مورد توجه عموم قرار می گیرد، تشخیص چهره افراد بوده، از این رو باید بدانیم برد مفید برای این کار تا چند متر است؟ در ابتدا توجه داشته باشید که برد مفید دوربین در رابطه با قابلیت تشخیص چهره کاملا نسبی است بدین معنا که برد دوربین می تواند تحت تاثیر شرایط، تغییر کند.

به عنوان مثال اگر ناظر بر دوربین فردی را که در آن محل تردد می کند بشناسد تشخیص ساده می شود، چرا که به داشتن جزئیات بیشتری نیاز نیست. اما در صورتی که نیاز به تشخیص چهره افراد غریبه باشد، باید جزئیات بیشتری از آن ها در دسترس قرار بگیرد. اما به صورت کلی برای تشخیص چهره افراد، اغلب دوربین های 2 مگاپیکسلی هم می توانند تا برد 7 کیلومتر را پوشش دهند.

برد دید دوربین در خواندن پلاک ماشین

تشخیص پلاک خودرو یکی دیگر از عوامل مهم در به چالش کشیدن برد دوربین مدار بسته و تشخیص میزان قدرت آن است. در تشخیص چهره شرایط مختلف می توانستند برد مفید را تحت تاثیر قرار دهند اما در تشخیص پلاک معیار تعیین برد کاملا مشخص و امکان خواندن آن به صورت واضح است. به عبارت دیگر فاصله ای که در آن می توان پلاک ماشین را به صورت خوانا تشخیص داد، برد مفید دوربین می شود.

برای تشخیص برد دوربین مدار بسته امکان خواندن پلاک ماشین معیار مناسبی محسوب می شود، چرا که نمی توان از آن برداشت های متفاوتی داشت. معمولا در دوربین های 2 مگاپیکسلی در فاصله های 12 تا 15 متری امکان تشخیص پلاک میسر است. کاملا بدیهی است که هر چقدر در فواصل طولانی تر و یا سرعت های بالاتر امکان خواندن پلاک خودرو وجود داشته باشد، برد دوربین مدار بسته قوی تر است.

برد دید دوربین در فعالیت افراد

یکی از وظایف اصلی دوربین های مدار بسته کنترل محیط و رفتار افراد حاضر در آن مکان است، به گونه ای که می توان گفت جزء کاربری های عمومی سیستم مدار بسته به حساب می آید. این موضوع می تواند در ادارات بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا کنترل رفتار و عملکرد کارکنان اداره را امکان پذیر کند و در نهایت از دیگر ملاک های مهم در تعیین برد دوربین مدار بسته به حساب آید.

برای بررسی فعالیت افراد و نظارت بر آن ها، به نسبت تشخیص چهره و پلاک خوانی به جزئیات کمتری نیاز است. به همین منظور می توان از دوربین های مدار بسته آنالوگ با کیفیت های متوسط استفاده کرد و نیازی به مدل های خاصی از این سیستم وجود ندارد. چرا که در فاصله زیاد نصب نمی شوند و به راحتی نظارت بر فعالیت افراد امکان پذیر است.

بالا بردن برد دید دوربین مدار بسته چگونه است؟

بالا بردن برد دید دوربین مدار بسته چگونه است؟

بالا بردن برد دوربین مدار بسته در واقع استفاده حداکثری از برد است که با رعایت برخی از نکات می توان به سادگی این کار را انجام داد:

تنظیم درست زاویه دید

تنظیم درست و صحیح زاویه دید هنگام نصب دوربین یکی از عوامل تاثیر گذار و حائز اهمیت برای افزایش زاویه دید است.

ارتفاع مناسب

تعیین ارتفاع مناسب و نصب دوربین در آن نقطه سبب می شود تا دوربین بتواند تصاویر با کیفیتی را در برد بیشتری ثبت کند. پس هنگام نصب دوربین توجه کنید که ارتفاع مناسب را بیابید تا تصاویر با کیفیت در بیشترین برد ممکن را داشته باشید.

نور محیط مورد نظر

نور مناسب در محیط می تواند تاثیر به سزایی را در تصاویر و نمایش جزئیات مانند خوانا بودن پلاک ماشین داشته باشد. وجود منبع نور پشت دوربین و وجود نور مرئی به جای نور مادون قرمز IR ایده آل ترین حالت ممکن جهت ضبط تصاویر است.

سخن پایانی

امروزه دوربین های مدار بسته با اهداف مختلفی از نظارت در سازمان ها و اداره ها گرفته تا تامین امنیت منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. برد دوربین مدار بسته یکی از پارامتر های مهم و حائز اهمیت در هنگام خرید این محصول با توجه به کاربری آن است. در بسیاری از ادارات کارفرما ها به منظور بررسی رفتار و عملکرد کارکنان خود از دوربین های مدار بسته استفاده می کنند که جهت انجام این کار نیاز به جزئیات بسیار دقیق وجود ندارد. اما در عوض برای کاربری هایی حساس همچون تشخیص چهره توجه به جزئیات ریز بسیار مهم است. از این رو برد دوربین مدار بسته در تشخیص چهره و پلاک خوانی اهمیت بسیاری دارد، به گونه ای که بیش ترین کاربرد برد بالا در این زمینه ها است.

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha