دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته یکی از سیستم های نظارتی و امنیتی است که امروزه به وفور برای امنیت بیشتر در مراکز مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از اقدامات ضروری به حساب می آیند. در پروژه های بزرگ باید از تعداد دوربین های زیادی نیز استفاده شود که همین موضوع سبب می شود تا فرآیند نصب و راه اندازی کمی با مشکل مواجه شود.اگر قصد خرید دوربین مدار بسته داهوا و دوربین مدار بسته هایک ویژن را دارید میتوانید روی لینک کلیک کنید.

شرکت های تولید کننده یک سری قابلیت هایی ارائه دادند تا نیازی به تعداد زیاد دوربین و صرف مدت زمان زیاد برای نصب وجود نداشته باشد. در این مقاله از آی تی اهورا قصد داریم درباره قابلیت دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته صحبت کنیم.

دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته چیست؟

دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته چیست؟

دی اچ سی پی DHCP که یک پروتکل استاندارد بوده در لغت برگرفته از عبارت Dynamic Host Configuration Protocol است و به معنای پروتکل تنظیمات دینامیک هاست می شود.  DHCP پروتکلی استاندارد بر مبنای شبکه های IP است که اخیر توانسته در اغلب پروژه های بزرگ خود را جای دهد.

هنگامی که دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته فعال باشد، دوربین درخواست اتصال را تحت شبکه به روتر ارسال می کند تا یک آدرس شبکه نیز از طرف روتر بگیرد. اما هنگامی که DHCP در دوربین غیر فعال باشد، توسط شرکت سازنده یک آدرس آی پی پیش فرض برای آن در نظر گرفته می شود.

نصاب دوربین مدار بسته یک آدرس ثابت شبکه را جایگزین آدرس پیش فرض می کند و یک سری تغییرات در شبکه به وجود می آورد تا مانع از تداخل آی پی در این بستر شود. چرا که در صورت به وجود آمدن هر گونه تداخل آی پی، شاهد ایجاد اختلالاتی در ارائه ی تصاویر و فرآیند نظارت تصویری هستیم.

مزایای DHCP در دوربین مدار بسته چیست؟

مزایای DHCP در دوربین مدار بسته چیست؟

مزایای دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته سبب شده است تا این تکنولوژی به سرعت در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم:

سرعت بخشیدن به فرآیند نصب و صرفه جویی در زمان

امروزه یکی از دغدغه ها و چالش های بزرگ تمامی نصابان و کاربران، نصب و راه اندازی هر چه سریع تر و آسان تر سیستم دوربین های مدار بسته است و به دنبال راهی هستند تا با دقت بیشتر و مدت زمان کم تر بتوانند فرآیند نصب را سرعت ببخشند. دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته این امکان را فراهم کرده تا نصب، راه اندازی، لاگین دوربین تحت شبکه و تغییر نام کاربری و رمز با سرعت بیشتری انجام شود.

سرعت بخشیدن به فرآیند ها توسط DHCP به این دلیل است که دوربین ها قادر به دریافت اتوماتیک آی پی های آزاد در یک شبکه هستند. شاید به نظر برسد که انجام تنظیمات دوربین های مدار بسته، فرآیندی زمان گیر نباشد، اما یک پروژه بزرگ با صدها دوربین را تصور کنید. در این صورت کار برای بسیاری از نصابان طاقت فرسا و اذیت کننده می شود که قابلیت دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته این مشکل را حل کرد.

استفاده و بهینه سازی شبکه به صورت کاملا استاندارد

هنگامی که از دی اچ سی پی سرور در شبکه استفاده نشود، دوربین مجبور به استفاده از آدرس آی پی پیش فرض شرکت سازنده می شود. در این جا نصاب می تواند به کمک نرم افزار های ابزاری و یا مرورگر وب داخلی دوربین مدار بسته، سیستم را همچون تنظیمات بر اساس آدرس آی پی استاتیک راه اندازی کرده و عملیات تغییر آدرس پیش فرض را انجام دهد.

در واقع دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته توانسته است نقش مهمی در افزایش امنیت و حفاظت در برابر حملات امنیتی از سیستم های نظارت تصویری ایفا کند. این قابلیت به شما اطمینان می دهد که تمامی دستگاه ها می توانند آدرسی را از میان آدرس های آزاد روی شبکه به صورت دینامیکی انتخاب کرده و سایر پارامتر ها را تنظیم کنند.

در نهایت می توان گفت قابلیت دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته می تواند بدون صرف وقت و هیچ نوع تداخل و مکاتبه ای، بهترین استفاده را از شبکه امکان پذیر کند. هر چند که این بخش کار به صورت مستقیم با امنیت شبکه سر و کار ندارد و به آن مربوط نمی شود، اما استفاده و بهینه سازی شبکه به صورت کاملا استاندارد با استفاده از این روش صورت می گیرد.

معایب DHCP در دوربین مدار بسته

دی اچ سی پی یک سری ویژگی هایی دارد که سبب ضروری شدن وجود آن در دوربین های مدار بسته شده است و با استفاده از این قابلیت نصابان و کاربران می توانند سریع تر کار نصب و راه اندازی را انجام دهند. اما در کنار مزایایی که این تکنولوژی توانسته ارائه دهد، ممکن است که فرد را هنگام تغییر تنظیمات سر در گم کند.

هنگام تغییر آدرس آی پی که این قابلیت در دی اچ سی پی وجود دارد، ممکن است فرد دچار سر در گمی شود و در نهایت امنیت داده ها به خطر بیفتد. چرا که باید IP دوربین مورد نظر را پیدا کرده تا بتوان اقدامات لازم جهت تنظیمات دوربین تحت شبکه به وسیله نرم افزار های ابزاری یا مرورگر وب را انجام داد.

چگونگی فعال سازی و تنظیمات DHCP

چگونگی فعال سازی و تنظیمات DHCP

فعال سازی و عملکرد دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته و نحوه انجام کار آن به چهار بخش تقسیم بندی می شود:

مرحله اول؛ اکتشاف یا DHCP Discovery

اکتشاف مرحله اولی است که دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته برای فعال سازی فرآیند انجام می دهد، چرا که هر کاربر برای شناسایی سرور های DHCP باید در ابتدا پیامی را به زیر شبکه خود ارسال کند تا باقی مراحل انجام شوند. پیکربندی مسیریاب های محلی در دست مدیر های شبکه قرار دارد و این کار را به گونه ای انجام می دهند که بتوانند DHCP را به یک سرور ارسال کنند.

در نهایت فرآیند بیان شده منجر به ایجاد شدن یک بسته داده با پروتکل udp می شود. کاربر در این مرحله از فرآیند قادر به تغییر دادن آخرین آی پی شناسایی شده توسط دوربین است. تغییر دادن آدرس آی پی چنانچه سرویس گیرنده اتصال خود به اینترنت را حفظ کرده باشد، آسان تر خواهد بود.

مرحله دوم؛ پیشنهاد DHCP Offer

در این مرحله از عملکرد دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته برای سرویس گیرنده یک IP رزرو می شود. 

مرحله سوم؛ درخواست DHCP Request

درخواست سومین مرحله از فرآیند فعال سازی و عملکرد دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته است. در این مرحله کاربر احتمالا چندین پیشنهاد را از سرور های مختلف در دسترس، دریافت می کند اما تنها قابلیت دریافت یک پیشنهاد از سوی کاربر را دارد. به دلیل تنظیماتی که در زمینه شناسایی سرور در دی اچ سی پی وجود دارد، می توانند به سرعت از درخواست های ارائه شده به آن ها مطلع می شوند.

 در نهایت پیشنهاد پذیرفته شده توسط دی اچ سی پی مشخص می شود. هنگامی که این پیشنهاد مشخص شود، سایر پیشنهادات موجود در مجموعه آی پی ها در دسترس افراد دیگر قرار می گیرند، بدین معنا که افراد متصل به این تکنولوژی از این قابلیت استفاده می کنند.

مرحله چهارم؛ تصدیق DHCP Acknowledgement

در نهایت نوبت به مرحله تصدیق می رسد که در این بخش سرور های موجود در DHCP، پیام درخواست را پذیرفته اند و به بخش پیکربندی وارد می شوند. مهم ترین و اصلی ترین عملکرد دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته در این مرحله مشخص شده که در واقع یک بسته ای به کاربر ارسال می شود.

با دریافت بسته ی داده توسط کاربر، می توان متوجه شد که مراحل استفاده از تکنولوژی DHCP به پایان رسید و زمان تخصصی آی پی به کاربر در این بسته مشخص شده است. نهایتا با تکمیل پیکربندی، شرایط و امکان نصب و راه اندازی سریع و آسان دوربین های مدار بسته فراهم می شود.

سخن پایانی

امروزه یکی از قابلیت هایی که شرکت های تولید کننده سیستم های نظارتی و امنیتی سعی می کنند از آن بهره مند شوند، تکنولوژی دی اچ سی پی در دوربین مدار بسته است. DHCP در واقع به عنوان یک پروتکل پیکربندی میزبان داینامیک که در سمت سرور قرار دارد شناخته شده است و این سرور به وسیله یک روتر برای دوربین مدار بسته در نظر گرفته می شود. دی اچ سی پی به دوربین مدار بسته توسط یک روتر آدرس IP اختصاص می دهد تا با دستگاه های داخل و خارج از شبکه ارتباط برقرار کند.
 

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha