تفاوت استابلایزر و رگولاتور چیست؟

در دنیای امروزی که استفاده از برق به اوج خود رسیده است کمتر کسی پیدا می شود که نام استابلایزر و رگولاتور را نشنیده باشد. همانطور که می دانید استابلایزر، تثبیت کننده ولتاژ و رگولاتور، تنظیم کننده ولتاژ است. با توجه به این موضوع می توان گفت استابلایزر هم نوعی رگولاتور محسوب می شود. البته استابلایزر دقت بیشتری دارد و خطای عملکردی آن بسیار کمتر است. تفاوت استابلایزر و رگولاتور به میزان دقت، قیمت، ساختار و کاربرد این دستگاه ها مربوط می شود. بنابراین می توان گفت استابلیازر برای کاربری های حساس و رگولاتور برای کاربری های معمولی مناسب است.

در ادامه ی این مطلب علاوه بر معرفی استابلایزر و رگولاتور، کاربرد هر دستگاه را بررسی می کنیم. همچنین به شما کمک می کنیم تا از طریق آشنایی با تفاوت دستگاه استابلایزر و رگولاتور بتوانید قطعه ای متناسب با نیازتان را خریداری نمایید و در نهایت شما را در مسیر خرید دستگاه استابلایزر راهنمایی می نماییم.

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از هرچیز باید بدانید استابلایزر برق چیست؟ استابلایزر درست مثل ups عمل می نماید و به عنوان یک وسیله الکتریکی باعث تثبیت نوسان ولتاژ برق می شود. همانطور که می دانید نویزهای برق، نوسانات ولتاژ، قطع و وصل ناگهانی و... باعث خراب شدن وسیله های برقی می شوند.. به همین دلیل از تثبیت کننده ولتاژ استفاده می کنیم تا با محافظت از موتور، کمپرسور، پاور و غیره از بروز آسیب به دستگاه های حساس و گران قیمت جلوگیری کرده باشیم.

استابلایزر در لوازم برقی مانند اسپیلت، یخچال، لباسشویی، کامپیوتر و... کاربرد بسیار مهم و حیاتی دارد و به حذف یا کاهش شدید نوسان های لحظه ای کمک بسزایی می کند. این دستگاه باعث ارسال برق یکنواخت به دستگاه مصرف کننده شده و از خرابی، سوختن و عملکرد بد لوازم الکتریکی جلوگیری می نماید.

استابلایزر باعث افزایش عمر مفید تجهیزات شده و نقص آن ها را کاهش می دهد. این دستگاه به عنوان تثبیت کننده ولتاژ در کاهش سر و صدا و جرقه دستگاه نقش مهمی دارد. همچنین محافظت بالایی در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه و گرمای بیش از حد ایجاد می نماید. در نهایت باعث تثبیت برق شهری شده و به کاهش مصرف برق نیز کمک میکند. بنابراین می توان گفت اصلی ترین کاربرد دستگاه استابلایزر این است که در بهبود راندمان دستگاه نقش بسیار مثبتی خواهد داشت.

رگولاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

رگولاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

رگولاتور یا تنظیم کننده دستگاهیست که در مدارات الکترونیکی به کار می رود. این قطعه نوعی نیمه رسانا محسوب می شود که برای تنظیم ولتاژ طراحی شده است.

می دانیم که در تمام مدارات و دستگاه های الکتریکی، تامین انرژی به وسیله منابع تغذیه انجام می شود. برق مورد نیاز این مدارات از نوع برق DC است و منبع تغذیه وظیفه دارد این برق را به AC تبدیل نماید. البته امکان مشاهده کمی نویز در خروجی های اون وجود خواهد داشت. همچنین که برق AC نیز دارای اختلاف نوسان است و ممکن است مقدار ثابتی نداشته باشد.

تنظیم کننده ولتاژ یا رگولاتور ولتاژ ورودی را در مدارهای الکتریکی ثابت می نماید. این قطعه الکترونیکی باعث می شود تا ولتاژ در یک محدوده مشخص باقی بماند. همچنین ولتاژ ورودی را به ولتاژهای مورد نیاز مدار تبدیل می کند. برای مثال اگر شما برای تامین انرژی مورد نیاز به برق ۵ ولت احتیاج داشته باشید اما ولتاژ خروجی منبع تغذیه ۱۲ ولت باشد، رگولاتور تبدیل ولتاژ رو به سادگی و با بهترین کیفیت برای شما انجام می دهد.

این قطعه در کامپیوتر، مدارهای الکتریکی، مولد جریان متناوب و... کاربرد داشته و با استفاده از مدارات فیدبک ولتاژ را به سطح مطلوب می رساند. همچنین لازم است بگوییم که یک رگولاتور در حذف ریپل های ولتاژ AC نیز نقش داشته و برای محافظت از خود مدارهایی مثل مدار اتصال کوتاه و محدود کننده جریان نیز تلاش می کند.

تفاوت استابلایزر و رگولاتور چیست؟

تفاوت استابلایزر و رگولاتور چیست؟

تفاوت استابلایزر و رگولاتور مربوط به ساختار هر کدام از این قطعات می باشد. این دو وسیله کاربرد یکسانی با یکدیگر دارند و هر کدام به نوعی با وسایل برقی در ارتباط هستند. اما به دلیل پوشش دادن ولتاژ طیف وسیعی از مصرف کننده ها، در موارد متفاوتی به کار می روند. لازم به ذکر است که رگولاتور قیمت کمتری دارد اما استابلایزر برای سیستم های کامپیوتری و الکتریکی مناسب تر است. زیرا از ایجاد آسیب جدی به سیستم مورد نظر جلوگیری بهتری به عمل می اورد.

رگولاتورها برای تنظیم ولتاژ الکتریکی در محدوده‌ای خاص استفاده می‌شوند. آنها ولتاژ را به حداکثر یا حداقل مقدار مجاز تنظیم می‌کنند و در صورت تغییرات در ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی را ثابت نگه می‌دارند. رگولاتورها عموماً به منظور استفاده در سیستم‌های الکترونیکی حساس وقتی که ولتاژ استاندارد مهم است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرفی دیگر استابلایزرها ، برای تنظیم ولتاژ الکتریکی در محدوده گسترده‌تری استفاده می‌شوند. آنها قادرند ولتاژ ورودی را در محدوده‌ای وسیع تنظیم کرده و ولتاژ خروجی ثابتی را حفظ می‌کنند. استابلایزرها عموماً در سیستم‌هایی که نیاز به تامین برق پایدار برای تجهیزات حساس دارند، مانند کامپیوترها، سرورها، سیستم‌های طبی، تجهیزات صنعتی و غیره، استفاده می‌شوند.

بنابراین، انتخاب بین رگولاتور و استابلایزر به نیازها، بودجه و شرایط خاص شما بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به یک رگولاتور ساده باشد و در موارد دیگر، استابلایزر بزرگتر و پیچیده‌تر لازم باشد.

در نهایت می توانیم بگوییم بسته به نوع استفاده و نوع بار مورد نظر، هر کدام از این دستگاه‌ها ممکن است مناسب باشند. به طور کلی، در موارد کاربردهای پایه، رگولاتور برق نیز می تواند شما را به نتیجه ی مورد نظر برساند، اما اگر کاربری حساسی دارید و یا انتظار خروجی بسیار دقیقی دارید، انواع دستگاه استابلایزر برق به شما توصیه می‌شود.

 ویژگی استابلایزر رگولاتور
عملکرد تثبیت کننده ولتاژ دقیق تثبیت کننده ولتاژ نسبی
دقت میانگین 2% میانگین 6%
هزینه گران تر ارزان تر
مصرف بیشتر کمتر
کاربرد مصارف دقیق مصارف غیر حساس

در آخر 

در این مقاله از آی تی اهورا دانستیم که استفاده از استابلایزر و رگولاتور باعث می شود تا در برابر مشکلاتی مثل افزایش ولتاژ، نوسانات و غیره از وسایل برقی و الکترونیکی محافظت کنیم. حالا که می دانیم تفاوت استابلایزر و رگولاتور در چیست؟، به راحتی قطعه مخصوص هر وسیله رو انتخاب می نماییم. بدین ترتیب هریک از ما می توانیم باعث تنظیم و ثابت شدن ولتاژ برق شهری شده و طول عمر قطعات الکترونیکی و راندمان دستگاه های خود را افزایش دهیم. در نهایت اگر قصد خرید دستگاه استابلایزر را داشتید، ما در معتبر ترین نمایندگی استابلایزر آلجا همواره آماده ی ارائه ی مشاوره در زمینه ی انتخاب و خرید دستگاه استابلایزر به شما هستیم تا ارزان ترین استابلایزر قدرتمند موجود در بازار را با به صرفه ترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری نمایید.

همچنین بخوانید
آیا از یک استابلایزر مشابه می توان برای تلویزیون و یخچال و دیگر وسایل برقی خانگی استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا تفاوت هر استابلایزر برای هر وسیله برقی خانگی را برای شما شرح دهیم...
اگر نمی دانید در هنگام خرید و نصب دستگاه استابلایزر خود باید به چه نکاتی توجه نمایید، با ما همراه باشید تا مهم ترین نکاتی که در این شرایط باید رعایت نمایید را با هم مرور کنیم.
استابلایزر یکی از دستگاه های مهم در تجهیزات صنعتی است که مانند هر دستگاه دیگری گاهی دچار خطا یا خرابی می شود. در ادامه مهمترین ارورهای دستگاه استابلایزر را بررسی کرده و نحوه حل آنها را شرح خواهیم داد.
استابلایزر برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نوسانات برق شهری استفاده می شود.در ادامه تاثیر استابلایزر در افزایش آمپر را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha